Klik Ke Laman Sesawang

Perhimpunan Agung UMNO 2014

Perhimpunan Agung UMNO 2014

Monday, October 31, 2011

PEMUDA PAS PAHANG TOLAK KEPIMPINAN ANWAR???


Pelik. Perkara seumpama ini jarang berlaku. Tetapi, ianya memang tak masuk akal kalau kita nak kata yang Pemuda PAS Pahang ni cuba untuk menyindir Si Ketua Penipu tu.

Kalau baca kenyataan Ketua Pemuda PAS Negeri ni, nampak macam dia nak perli Si Ketua Penipu tu dan menjadikan Si Elton John ni sebagai pelindung.
KUALA LUMPUR, 31 Okt: Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) Pahang menuntut kerajaan negeri memberikan perhatian yang serius terhadap bantahan orang ramai tanpa mengira parti atau pertubuhan terhadap konsert artis antarabangsa, Elton John yang dijadualkan berlangsung pada 22 November ini di Genting Highlands.
Yang Dipertuanya, Ustaz Rushdan Abdul Halim berkata, ini kerana ianya akan memberi kesan kepada sosio budaya masyarakat setempat terutama remaja melayu Muslim.
Katanya, seseorang yang telah menjadi ikon kepada golongan gay atau homoseksual yang sememangnya bertentangan dengan Islam dan nilai murni masyarakat bertamadun tidak harus dibenarkan untuk membuat pertunjukan konsert di negara ini kerana ianya akan menjadi ikutan atau idola kepada remaja yang kini dilaporkan menghadapi krisis kecelaruan identiti yang membimbangkan.
Tambahnya, gesaan tersebut dibuat kepada kerajaan negeri kerana konsert tersebut akan diadakan di Genting Highlands yang berada dalam negeri Pahang yang sudah pasti pihak berkuasa negeri mempunyai kuasa wewenang untuk menghalanginya daripada berlaku.
“Sebagai umat Islam yang bertanggungjawab, kita tidak seharusnya bimbang kepada kebebasan bukan Muslim kerana majoriti bukan Muslim yang  berpegang kepada agama dan nilai murni manusia bertamadun juga tidak akan suka muda mudi mereka terpengaruh dengan cara hidup gay dan mereka hidup dalam sebuah negara yang menjadikan Islam sebagai agama negara, perkara 3 Perlembagaan Persekutuan,” ujarnya dalam satu kenyataan.
Dalam erti kata lainnya, diorang juga jelas menolak seorang yang nak menjadi ikon kepada Negara tidak perlu mengikut jejak langkah Si Elton tu.

Jadi, memang tak salah la kalau diorang buat desakkan agar Si Ketua Penipu yang bernama Anwar Ibrahim tu menyerahkan DNA dia kepada pihak mahkamah.

Itu pun kalau diorang betul - betul menolak ikon GAY ini secara telus. Kalau setakat bercakap je, baik tak payah!!!

Read more »

Sunday, October 30, 2011

PEMBANGKANG KUAT, UMAT ISLAM RAMAI MURTAD???


KISAH BENAR PENGAKUAN BEKAS PADERI KRISTIAN. TOLONG SEBARKAN JIKA ANDA PRIHATIN PADA AGAMA ISLAM KITA!!!!!

by Marcello Wakdee on Wednesday, May 25, 2011 at 5:39am

http://www.facebook.com/profile.php?id=100001645408511#!/notes/marcello-wakdee/kisah-benar-pengakuan-bekas-paderi-kristian-tolong-sebarkan-jika-anda-prihatin-p/206157322755877

Saya dilahirkan di Kedah pada 5/5/1940, bapa saya seorang India Muslim dan mak saya orang Banting, Selangor. Bapa saya telah pulang ke India dan emak saya berada di Kedah,Pondok Kg Pisang. Pada 1970 saya telah pergi ke Johor Bahru untuk mencari kerja bersama-sama kawan-kawantetapi gagal. Saya terpaksa tidur di stesen keretapi. Saya telah bertemu dengan seorang paderi bernama Father Chong. Kami diberi layanan istimewa,tempat tinggal, makan dan minum dan tinggal selama 2 tahun. Kami diajar sembahyang dalam bahasa Inggeris. Pada satu hari iaitu dalam tahun 1974, saya telah bertemu dengan seorang paderi besar di Malaysia, dari KualaLumpur bernama Kamaruddin Hj Ahmad. Beliau telah membawa saya tinggal diseksyen 14, Jalan Gasing, Petaling Jaya. Kami belajar selok belok agama Kristian di Gereja Jalan Gasing dan dibina khas! untuk orang Melayu beragama Islam (ada hingga sekarang).Setelah satu tahun saya tinggal disana, saya telah dihantar ke Indonesia selama 6 bulan, belajar cara-cara untuk sembahyang orang mati, talkinkan orang dan macam-macam lagi dalamBahasa Malaysia .

Saya belajar sekali dengan Ibu Tien Suharto yang menjadi pemimpin agong Wanita Kristian seluruh Asia dan Bendahari Agong wanita Kristian seluruh Indonesia . Saya pulang ke Malaysia, kemudian dilantik sebagai pendakwah dari Perlis hingga ke Johor Bahru. Oleh kerana saya aktif di gereja, saya dihantar pula ke Filipina selama 1 bulan, belajar selok belok Kristian dalam bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia kerana terdapat orang Malaysia ,Singapura dan orang Filipina.

Kemudian saya balik ke Malaysia sebagai pendakwah dibayar RM60.00 sehari, kenderaan percuma, seramai 6 orang. Selepas itu dihantar ke Singapura selama 1 bulan di Port Carzy bersama En Aziz orang Telok Intan. Beliau adalah Setiausha Agong Persatuan Melayu Kristian Singapura. Beliau juga adalah bekas Tentera Udara Di Raja dan berhenti memegang jawatan setiausha agong Kristian Singapore . Apabila dilantik ke gereja saya masih lagi ketua dakwah bersama 6 orang kawan.

Saya dihantar ke Baptish Church di Ipoh, dibekalkan duit RM1,400.00, bersama 2 orang kawan dan sebuah kereta untuk mengkristiankan pelajar-pelajar dan pemuda-pemuda Negeri Perak.... Pada bulan Januari saya berasa tak tenteram dan telah bertemu dengan Tuan Ibrahim, Kadi daerah Ipoh dan membawa saya bertemu MuftiNegeri Perak dan En Azlan, Pengarah Jabatan Agama dan saya terus bertaubat.

Jumlah Kristian seramai 3,000 orang telah dikristiankan, terutama penduduk Negeri Perak dan Johor Bahru, Manjoi dan Rapat Setia (Perak). Cara hendak mengenali mereka Lelaki - Berseluar hitam, berbaju putih, bertali leher hitam, bawa beg James Bond (elaun satu hari RM60.00 ). Perempuan - Berbaju putih skirt hitam dan reben hitam. Di Kuala Lumpur - Daya Bumi, Kota Raya dan Sg Wang Plaza.

Cara-cara berdakwah: Mereka akan menemubual, tanya asal terutama pencari kerja. Pendakwah akan belanja makan apa saja, mempelawa tempat tinggal(asrama 120 katil, makan disediakan) didakwah dengan kaset, cara perlahan-lahan diajak sembahyang dengan diberi satu cross selepas dibawa sembahyang akan diberi sejenis air hitam (holy water). Setelah diberi minum 1 minggu lidah menjadi hitam, tidak boleh mengucap dan mendengar azan macam menutup telinga hal dakwah Islam tidak mahu. Air itu khusus untuk orang Islam sahaja. Kewangan gereja RM12.6 juta, sumber dari Sabah, Sarawak ,Filipina dan Singapura.

Motorola adalah penyokong dakwah Kristian ini (terletak di Petaling jaya, Pulau Pinang dan Senawang). Senawang terlibat seramai 200 orang, ketua di Senawang, Haji Hanapi Saat dan Hj Ismail orang Sungai Petani Kedah. Haji Hanapi bekas guru - akibat desakan hidup terpengaruh dengan Kristian. Sekolah yang paling teruk dilanda Kristian ialah Victoria Institution. Pengetuanya En Ismail Rahim. 20 orang telah Kristian-susah untuk diberi nasihat kerana kebanyakannya anak menteri dan datuk-datuk.

Di Ipoh Sekolah Tengku Abd Rahman (STAR)- 2 orang Sekolah teknik seorang pelajar perempuan (bersalib) telah bertaubat, bila saya tanya, katanya untuk main-main saja, akhirnya dia bertaubat. Banting Kamariah bt Sidek - lepasan sekolah ditarik oleh seorang guru Cina (pendakwah Cina dibayar RM165.00 sehari) En Salleh Omar yang menawarkan cek sebanyak RM10 juta kepada Yusof Noor untuk mengadakan persidangan Kristian sedunia (sebagaimana tersebar di akhbar)1982.

Salasiah bt Sidek- Sekolah Tengku Khursiah, Seremban balik ke Nibong Tebal, accident motor, didalam tudungnya ada salib. Punca terjebak dalam Kristian:

1. Desakan hidup

2.. Kurang agama

Beliau telah dapat menarik semula 300-400 orang kepada Kristian.Beliau sekarang bekerja dengan Badan Kebajikan Islam Perak. Beliau mendedahkan juga matlamat 1990 untuk menawan satu Malaysia/Brunei kepada Kristian. Padri Besar di Malaysia ialah Kamaruddin Hj Ahmad. Pairin Ketingan adalah penaungnya dan saya sebagai timbalan padri itu. Beliau telah dihantar ke Melaka (masjid paling banyak). Beliau pergi setiap masjid bertanya imam dan bilal untuk membuat kajian mengapa umat Islam malas ke masjid. Selepas mesyuarat 3 hari saya hantar 6 orang pendakwah, tidak sampai sebulan 400 orang telah masuk Kristian di Melaka.

Target Kristian: Pemuda yang tidak faham agama, ada yang tidak tahu Fatihah dan dengan rock-pameran di kapal-kapal. Cara untuk masuk Kristian, mereka perlu gambar 2 keping dan duit setem $7.00 pergi ke mahkamah di Selangor, Kedah, Kuala Lumpur angkat sumpah. Nama dalam kad pengenalan tidak ditukar (sukar nak dikesan)

Beliau beri penerangan kepada 1. Polis Bukit Aman, 2. Pusat Islam (untuk menyedarkan umat Islam)

Bila dibaca kitab tidak akan terpengaruh dengan Kristian ini. Seorang bekas padri Abd Rahman Yaakob (Pengarah Anti Dadah,Batu Gajah) pernah menjadi padri selama 23 tahun. En Abd Rahman adalah berdakwah didalam bahasa Inggeris. Beliau sebagai padri dikenakan 4 syarat

1. Tidak boleh hisap rokok

2. Tidak boleh minum arak

3. Tidak boleh makan benda-benda berdarah

4. Tidak boleh kahwin.

Holy water dibawa dari Indonesia (Ketua padriIndonesia) bapak Bruto yang menyediakan air ini.. Percetakan buku-buku Kristian di Cheras telah disiasat dan mereka ada lesen. Ketua padri Kamaruddin Hj Ahmad. Dalam pada berdakwah Kristian sebanyak 3 negeri tak boleh dimasuk Kristian iaitu,Kelantan, Kedah dan Terengganu, mereka pernah dipukul hingga patah tangan.

*PENGUMUMAN - HARAP DISAMPAIKAN! KPD ORANG ISLAM KITA 'Sebarkanlah walausatu ayat pun'

(Sabda Rasulullah SAW) 'Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu** dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telahmendapat kemenangan yang besar.'

(Surah Al-Ahzab:71) demi kebaikan kita bersama untuksuami,isteri,anak-anak,kaum keluarga,saudara- mara, sahabat-handai dan generasi akan datang yang kita sayangi. 'Agungkanlah dan laungkanlah 'Allah hu Akbar'......maha suci Allah.

Read more »

Saturday, October 29, 2011

Kerajaan Telus Dalam Laporan Audit


Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah bertindak terhadap pendedahan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 dan kini telah membuka 36 fail siasatan.

SPRM dalam kenyataannya memberitahu, pihaknya telah menjalankan siasatan ke atas sebahagian besar isu-isu yang dibangkitkan dalam laporan berkenaan hasil aduan dan maklumat yang diterima daripada orang ramai.

"Antara tindakan yang telah diambil SPRM adalah membuka sebanyak 36 fail siasatan.

"Masing-masing tujuh fail dibuka di Sabah dan Perak, enam di Terengganu dan Kedah, tiga di Johor dan Pulau Pinang, manakala dua di ibu pejabat dan Sarawak," kata kenyataan tersebut.

Dalam pada itu, kenyataan tersebut turut menjelaskan bahawa lebihan perbelanjaan membabitkan SPRM sebanyak 0.73 peratus mengikut Laporan Ketua Audit Negara 2010 adalah disebabkan untuk menampung bayaran bonus tahunan atau Bantuan Khas Kewangan kepada pegawai Gred 54 ke bawah.

Pembayaran tersebut dibuat mengikut Arahan Kerajaan melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 2010 dan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2010.

"Sebenarnya, lebihan perbelanjaan ini sama sekali tidak membawa maksud SPRM melanggar mana-mana arahan perbendaharaan ataupun melanggar mana-mana prosedur pengurusan kewangan.

"Sebaliknya, bayaran ini adalah merupakan bayaran bonus yang diluluskan oleh kerajaan," jelas kenyataan itu.

Sumber: MNN

Kerajaan BN tetap berani untuk mempamerkan ketelusan dalam pentadbiran. Nak tengok pembelanjaan negeri PR? Hahaha jangan haraplah. Seboleh bolehnya hendak dipusing sampai hilang laporan audit.

Read more »

Friday, October 28, 2011

Teresa Kok Memperkenalkan "Menu Tipu Rakyat"

11.1

Gambarajah 11.1 di atas menunjukan Ahli Parlimen DAP Seputeh, Teresa Kok memperkenalkan “Menu Rakyat” rakyat’ di sebuah restoran ‘vege’ sayur-sayuran bagi menandingi “Menu 1Malaysia”. Selalunya laung-alungkan Najib meniru konsep Buku Jingga. Sekarang siapa tiru siapa.

Restoran Sayur-Sayuran Fortune Land terletak di Jalan Ipoh, Segambut merupakan sebuah restoran Cina yang menghidangkan makanan berkonsepkan sayur-sayuran dan didakwa ‘halal’ untuk semua rakyat, termasuk umat Islam.

“Restoran ini adalah restoran sayur-sayuran, ia halal dan sesuai untuk semua golongan. “Tapi awak saja yang tak berani makan”
- Agnes Yap Pengurus Restoran.

Pengurus restoran tersebut, Agnes Yap mengkritik wartawan Mynewshub.my yang menolak untuk menjamah sebarang makanan atau minuman di restoran tersebut.

Di waktu yang sama Agnes Yap, mengaku beliau tidak pernah memohon sijil dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Kita faham kenapa wartawan Mynewshub menolak pelawaan Agnes Yap.

Makanan Halal bagi orang non-Muslim hanyalah ‘tiada-babi’. Atau kita tidak menghidangkan makanan berunsur babi. Mereka tidak pernah memikirkan ‘daging-ayam-sembelihan’ atau ‘minyak-babi’

Perkataan ‘Bersih dan Suci’ memang mereka tidak ketahui langsung maksudnya.

Kepada anak-anak muda di pekan-pekan jangan ambil mudah perkara “Bersih dan Suci”.

Berhati-hati dengan ‘window-dressing’ kedai-kedai Cina yang mengambil pekerja ‘Mak-Indon-Bertudung’ untuk diletak sebagai pelayan kedai.

Hanya kita melihat Mak Indon memakai tudung jangan kita anggap kedai China tersebut sudah halal. Perkara ini banyak terdapat di kedai dan restoran China di Kuala Lumpur ini.

Jangan hanya melihat perempuan Melayu memakai tudung memakan dikedai yang kita kurang pasti dan was-was maka kita sudah anggap kedai tersebut halal.-HH

Memang luas definisi HALAL. Tapi malangnya akhir zaman ni umat islam hanya faham yang haram itu cuma babi dan arak. Selagi tak nampak babi atau arak atas meja, mereka akan menganggap kedai atau makanan itu halal. Padahal HALALnya sesuatu makanan itu bermula dari cara memperoleh bahan mentah, cara menyembelih dan memasak. 

Malah kebersihan persekitaran juga perlu diambil berat. Inilah masalah umat islam akhir zaman. Langsung tak ambil berat. Tak ada babi dan arak, dah dikira halal. Sebab itulah jiwa umat islam kat Malaysia ini lemah dan bercelaru.

Read more »

Muslihat Pembangkang Desak Pahang Bayar Tuntutan Balak


MUSLIHAT semata-mata! Itu yang boleh dikatakan tentang desakan sebuah syarikat pembalakan terhadap kerajaan negeri Pahang agar menjelaskan segera tuntutan RM37.13 juta yang berkaitan dengan usaha mengeluarkan saki-baki hutan dari kawasan 10,000 ekar di Mukim Bebar, Pekan.

Ini kerana beberapa proses perundangan berkaitan dengan tuntutan itu belum lagi muktamad serta satu kes lagi yang melibatkan tuntutan oleh kerajaan negeri terhadap syarikat yang sama bagi mengetepikan penghakiman RM37.13 juta itu, yang perbicaraannya ditetapkan pada Januari 2012, di Mahkamah Tinggi Kuantan.

Tetapi, pengarah-pengarah syarikat ini dan disokong oleh beberapa pemimpin parti pembangkang cuba mewujudkan gambaran yang salah bahawa kerajaan negeri ingkar keputusan mahkamah dan melabel dengan teruk sekali kepimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Bagi menyokong gambaran salah ini, pelbagai usaha dilakukan. Terbaru, menganjurkan 'mogok lapar berganti-ganti' (minum boleh pula!) oleh 10 ahli lembaga pengarah syarikat berkenaan di depan sebuah kuil di Segambut, Kuala Lumpur.

Semasa meninjau mogok lapar ini, seorang daripada pemimpin parti pembangkang yang juga ahli Parlimen di Selangor dilaporkan berkata, "Kerajaan negeri Pahang tidak hormat kepada undang-undang. Mahkamah telah pun membuat keputusan, janganlah mengaburi pihak awam. Bagi sebuah kerajaan negeri tidak mengendahkan langsung keputusan mahkamah… ia sama ada bangkrap atau terdiri daripada sekelompok samseng".

Demi meraih simpati umum, seorang lagi daripada 10 yang mogok lapar itu berjanji untuk menderma sekurang-kurangnya RM3 juta kepada badan-badan kebajikan jika kerajaan negeri Pahang membuat bayaran ke atas tuntutan tersebut.

Inilah tohmahan-tohmahan bagi menunjukkan keburukan kerajaan negeri Pahang. Sedangkan, mereka tahu, proses perundangan belum terhenti lagi. Betul, bahawa Mahkamah Tinggi Kuantan sudah memutuskan pada 25 Mei 2007 tentang pembayaran RM37.13 juta, dengan faedah lapan (8) peratus setahun berkuatkuasa mulai 31 Disember, 2000.

Bagaimanapun selepas itu, proses perundangan terus berlaku termasuk rayuan, tuntutan balas-tuntutan balas dan permohonan untuk semakan semula penghakiman oleh kedua-dua pihak, sama ada kerajaan negeri mahupun syarikat pembalakan tersebut.

Ini termasuklah pada 1 Disember 2009 lagi, apabila Hakim Mahkamah Tinggi Kuantan ketika itu, Datuk V.T.Singham memutuskan membatalkan tuntutan syarikat pembalakan yang sama ke atas Perhubungan UMNO Negeri Pahang - iaitu pemilik kepada kawasan hutan sudah kerja seluas 10,000 ekar berkenaan.

Rayuan oleh syarikat pembalakan yang sama ke Mahkamah Rayuan atas keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan ini kemudian juga ditolak, tetapi syarikat sama membawa satu lagi saman ke atas entiti yang sama (Badan Perhubungan UMNO Negeri Pahang) hinggalah sekali lagi ditolak oleh Hakim Mahkamah Tinggi Kuantan, Datuk Mariana Yahya pada 26 Jun lepas (2011).

Keputusannya Mahkamah Tinggi Kuantan memerintahkan bahawa perjanjian antara Badan Perhubungan UMNO Negeri dengan syarikat pembalakan tersebut 'adalah terbatal dan tidak sah dan/atau telah diberhentikan.

'Dan adalah selanjutnya diperintahkan bahawa berkenaan dengan tuntutan balas defendan terhadap plaintif maka hanya tinggal isu ganti rugi sahaja untuk taksiran'.

Perlu dinyatakan bahawa tuntutan syarikat pembalakan sebanyak RM37.13 juta itu adalah berasaskan perjanjian antara syarikat tersebut dengan Badan Perhubungan UMNO Negeri Pahang dan sekarang, mahkamah telah memerintahkan perjanjian tersebut adalah terbatal dan tidak sah.

Ekoran itu, kerajaan negeri mengambil langkah perundangan untuk merujuk isu ini bagi diputuskan mahkamah pada perbicaraan Januari nanti, bagi mengetepikan penghakiman RM37.13 juta itu.

Kes saman yang dibawa oleh kerajaan negeri Pahang ini pula adalah berdasarkan bukti-bukti baru yang timbul, yang sebelum ini tidak ditemui semasa perbicaraan kes asal hingga membawa kepada keputusan mahkamah yang menetapkan syarikat pembalakan itu berjaya memperolehi RM37.13 juta tersebut.

Antara bukti ini termasuklah tentang pelan kawasan yang dikemukakan di mahkamah selama ini, sedangkan pelan yang diluluskan oleh Majlis Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri sejak 5 April 2000 lagi, hanya tertumpu kepada kawasan saki-baki hutan seluas 10,000 ekar sahaja.

"Ini semua kita percaya, diketahui oleh syarikat itu tetapi tidak dipedulikan. Matlamatnya, segera dapatkan wang tuntutan itu dan mewujudkan pelbagai tekanan ke atas kerajaan negeri," kata sumber yang rapat dengan kerajaan negeri.

Read more »

Kerajaan BN Terus Membantu Rakyat Miskin


Penduduk miskin yang tersenarai di bawah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) diberi keutamaan menyertai program tanaman berkelompok, ladang kontrak dan ladang rakyat.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Hal Ehwal Felda negeri, Datuk Tan Mohd. Aminuddin Ishak berkata, langkah itu sesuai dengan manifestasi kerajaan negeri membantu mereka terbabit supaya bebas daripada kemiskinan.

Menurut beliau, semua agensi kerajaan dan badan berkanun diminta memberi peluang kepada golongan itu terlibat secara proaktif dalam sektor pertanian termasuk mewujudkan usahawan tani di luar bandar.

"Sehubungan itu, kerajaan negeri akan memastikan mereka yang tersenarai dalam PPRT menerima manfaat berkenaan," katanya selepas majlis perasmian Mesyuarat Agung Tahunan Kali Ke-38 Pertubuhan Peladang Kebangsaan (Pasfa) Pahang, di sini baru-baru ini.

Pada majlis itu, Tan Mohd. menerima cek Interim Tabung PPRT Pahang bernilai RM1 juta yang disampaikan oleh Pengerusi Pasfa Pahang, Datuk Sri Abdul Rashid Abdul Rahman.

Tan Mohd. berkata, pihak pentadbiran daerah dan Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung (JKKK) diminta mengenal pasti penduduk yang masih tersenarai dalam PPRT supaya memperoleh manfaat menerusi bantuan di bawah skim berkenaan.

Kerajaan negeri juga katanya, tidak mengabaikan penduduk miskin khususnya belia yang sudah berkeluarga terbabit dengan projek memajukan tanah kelompok dan penempatan tetap di sesuatu tempat.

"Program memajukan tanah kelompok dengan tanaman komersial merupakan antara usaha kerajaan bagi mempercepat pengeluaran sesuatu hasil dan memenuhi kualiti pasaran.

"Begitu juga projek ladang rakyat yang memberi pulangan saham dan dividen kepada golongan berkenaan," ujarnya.

Beliau yakin matlamat pembasmian kemiskinan sifar menjelang akhir tahun ini berjaya dicapai sekiranya program itu dilaksanakan secara sistematik dan komitmen penduduk terbabit.

Justeru itu katanya, pengisian program yang disusun menerusi kepakaran agensi berkenaan boleh menyumbangkan sumber pendapatan bulanan melebihi RM500 sebulan sekali gus mengeluarkan mereka daripada kemiskinan.

Read more »

Thursday, October 27, 2011

PRO ANTI LYNAS





Kuantan - Berikut adalah senarai dan maklumat pengedar barangan anti LYNAS seperti baju, car sticker, bag dan sebagainya: 

Talk Communication Centre (Behide Sky Net) 
No. B16, Ground Floor, Jln Bkt Ubi, 25200 Ktn. 
012-5025290/ 016-9333399 

Chan Cheong Jewellery 
Lot 1-63 A, (1st Floor) (2nd concourse) Berjaya Megamall, Ktn. 

Lim Copy Centre S/B 
No. 44, Jln Haji Abdul Aziz, Ktn (Opposite Public Bank in town) 
012-9881992 

East Coast Animal Medical Centre. 
No. A615, G.Flr. Jln. Beserah 25300 Kuantan. 
09-5687168 

Ng Choon Fong Optician. 
No. 45, Jln Mahkota, Ktn. (same row as Hamid Bros Bookstore) 
012-9092031 

Sehimaju S/B (infront of St. Thomas School ) 
No. 26, Jln Gambut, 25200 Ktn. 
09-5177768/ 09-5177412 

Kong Chan Goldsmith& Jeweller (infront of The Store,Pasar Besar ) 
No. 49, Jln Tun Ismail, Ktn. 
016-9336912 

BOIKOT !!! BOIKOT !! BOIKOT !! 

Mereka bersekutu dengan Fuziah Toron. Mengapa anti Lynas? Kerana Lynas milik melayu. Andai ia milih taico Dap sudah tentu tidak ada bantahan. Fuziah Toron balaci Dap yang mendapat upah dari mereka yang anti Melayu.

Read more »

Tuesday, October 25, 2011

100 Penduduk Sabah Sertai UMNO Di Kuantan


Seramai 100 penduduk dari Sabah yang bekerja dan tinggal di negeri ini menyertai UMNO apabila melihat parti itu mampu membela nasib rakyat di negara ini.

Majlis ringkas penerima borang kemasukan sebagai ahli UMNO itu diadakan di pejabat UMNO cawangan Taman Balok Makmur, di sini kelmarin dan ia disampaikan oleh salah seorang daripada mereka kepada Ketua UMNO Bahagian Indera Mahkota, Datuk Hazmi Mohd. Yusof.

Menurut seorang pengimpal besi, Rizal Hassan, 46, dia memilih UMNO kerana yakin parti itu berjuang dan memberikan yang terbaik kepada rakyat.

"Hanya dengan UMNO, nasib rakyat lebih terbela dan ini terbukti melalui pembangunan yang dilakukan kerajaan," katanya ketika ditemui pemberita di sini.

Sementara itu, seorang suri rumah, Suraini Abdul Kasim, 43, berkata, dia gembira kerana akhirnya dapat berjuang bersama parti itu.

Menurutnya, dia akan turut bersama parti untuk memastikan kemenangan UMNO dan merampas kembali kerusi Parlimen Indera Mahkota yang dikuasai oleh pembangkang.

Ketua Penaja cawangan itu, Harun Abdul Karim memberitahu, lebih 300 rakyat Sabah menetap di taman itu dan penubuhan cawangan tersebut memberikan peluang mereka untuk berjuang bersama UMNO.

Read more »

Menu Rakyat 1Malaysia


PAKEJ harga sarapan pagi dan makan tengah hari yang terkandung dalam Menu Rakyat 1Malaysia mudah sahaja.

Dengan harga RM4 untuk makan tengah hari, anda akan mendapat nasi berlaukkan seketul ayam serta sayur dan air kordial. Tetapi kalau anda ingin merasai lauk lain seperti udang, sotong atau ketam, anda kenalah membayar lebih.

"Tian Chua (Ahli Parlimen Batu) mungkin makan (lauk) lebih, sengaja hendak mengena (program ini). Sebab itu saya tegaskan di sini bahawa asas makanannya seperti yang saya sebutkan tadi.

"Setakat ini sambutan daripada para pengusaha restoran dalam menyertai program Menu Rakyat 1Malaysia ini begitu amat menggalakkan, yang tarik diri cuma sekelumit sahaja," kata Pengarah Bahagian Pembangunan Perniagaan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Mohd. Nasir Noryakin kepada Utusan Malaysia di Putrajaya semalam.

Mohd. Nasir sekadar tertawa kecil menerusi corong telefon ketika ditanya penulis tentang kritikan yang dilemparkan oleh Tian Chua yang mendakwa hidangan yang dimakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika mengunjungi Restoran Ukhwah di Kuala Lumpur baru-baru ini lebih mahal berbanding yang dilaporkan media.

Ini kata Naib Presiden PKR itu selepas tinjauannya di restoran yang menyediakan menu berkenaan di Taman Kok Doh, Segambut dekat ibu negara.

Dakwa Tian Chua, harga sebenar makanan tengah hari tersebut hampir sekali ganda iaitu RM6 berbanding RM4 dalam pakej menu Rakyat 1Malaysia. Menu sarapan yang berharga RM2 pula dakwanya, hanya dikurangkan kandungannya berbanding apa yang dipromosikan.

Atas motif 'hendak mengena', hasrat Perdana Menteri mengambil beberapa jenis makanan semasa di Restoran Rakyat 1Malaysia (Restoran Ukhwah) itu pun sanggup dijaja Tian Chua sebagai isu. Padahal Najib mahu menguji kualiti menu untuk memastikan lauk yang disediakan kepada rakyat setimpal dengan harga yang dibayar.

Hakikat sebenarnya sejak program Menu Rakyat 1Malaysia dilancarkan pada 7 Julai sehingga semalam, kira-kira 1,004 pengusaha premis makanan telah menyertainya. Sambutan memang cukup hangat. Jika enam premis menarik diri daripada program kerana tidak tahan tekanan (gagal memenuhi harga yang disyaratkan), 10 yang lain pula mohon menyertai program. Dan jika 611 buah premis makanan sahaja tersenarai pada 7 Julai lalu, kini angka premis yang memasuki program bertambah dari minggu ke minggu.

"Menerusi pemerhatian pejabat kementerian peringkat negeri, hampir semua negeri melaporkan peserta program memberikan reaksi yang positif terhadap usaha untuk mengurangkan beban rakyat.

"Pelanggan yang datang semakin bertambah dan telah meningkatkan lagi pendapatan perniagaan mereka.

"Rata-rata pelanggan mahu program Menu Rakyat 1Malaysia ini diteruskan kerana ia banyak membantu dalam mengurangkan kos perbelanjaan harian terutamanya golongan berpendapatan rendah," kata Mohd. Nasir lagi.

Menu Rakyat 1Malaysia merupakan satu program kerajaan untuk meringankan beban rakyat yang sebahagian besarnya terpaksa menjamu selera di restoran berikutan kekangan masa atau tuntutan kerjaya.

Melalui pakej Menu Rakyat 1Malaysia, orang ramai hanya perlu membayar maksimum RM2 untuk bersarapan dan RM4 untuk makanan tengah hari.

Bagi Sabah dan Sarawak, harga maksimum dikenakan RM2.50 dan RM5 masing-masing untuk bersarapan dan makan tengah hari.

Mohd. Nasir berkata, KPDNKK menyasarkan kira-kira 1,000 buah premis perniagaan menyediakan Menu Rakyat 1Malaysia menjelang akhir tahun ini dan 3,000 buah premis pada 2012.

"Kita lihat rakyat negara ini jarang balik ke rumah untuk makan tengah hari dan pada waktu bekerja. Malah, hendak makan pagi juga tidak sempat. Oleh itu, dengan hanya RM6 sehari (RM2 + RM4), mereka boleh menikmati sarapan dan makan tengah hari di restoran-restoran yang mengambil bahagian dalam program ini.

"Ini adalah salah satu usaha kerajaan untuk mengurangkan bebanan rakyat terutama dalam suasana kenaikan harga barangan global ketika ini.

Menurutnya, setakat ini pihak kementerian telah mengadakan perbincangan dengan beberapa universiti bagi membolehkan pelajar menikmati menu sarapan dan makan tengah hari pada harga berpatutan.

"Buat masa ini, kita sedang berunding dengan pihak Universiti Malaya dan mereka positif tentang program ini manakala di Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) telah pun membuka outlet program Menu Rakyat 1Malaysia ini.

"Dalam memperluaskan lagi jaringan, kementerian turut berbincang perkara ini dengan restoran dan kafetaria di sekitar Putrajaya," kata beliau.

Yang pasti, kerajaan memberi komitmen yang tidak berbelah bahagi untuk memperluaskan lagi inisiatif berfokuskan rakyat yang antaranya melibatkan program Menu Rakyat 1Malaysia.

Malah, Perdana Menteri menyentuh perkara ini dalam pembentangan Bajet 2012 pada 7 Oktober lalu dengan menegaskan, peningkatan kos hidup tidak hanya dialami oleh rakyat negara ini memandangkan ia merupakan fenomena global yang disebabkan oleh kenaikan harga minyak mentah dunia terutama pada 2007 dan 2008.

Keadaan itu, kata Najib, diburukkan lagi dengan perubahan iklim dunia yang tidak menentu menyebabkan berlakunya banjir dan kemarau termasuk di negara-negara pengeluar makanan utama dunia.

Program Menu Rakyat 1Malaysia tidak banyak beza dengan Restoran Rakyat yang diperkenalkan pentadbiran bapa Perdana Menteri, Allahyarham Tun Abdul Razak ketika kemelesetan ekonomi sekitar 1970-an.

Buat Tian Chua, sudah-sudahlah. Carilah isu lain yang lebih bermanfaatkan untuk rakyat.

Read more »

Friday, October 21, 2011

Anwar Ibrahim Setaraf Mamak Jual Pasembor Tepi Jalan


Gelagat Anwar sekarang semakin sumbang. Apa saja tindakan yang cuba dilakukan beliau, akhirnya menjadi bahan tertawa orang lain. Mungkinkah ini petanda bahawa karier politik beliau bakal berakhir tidak lama lagi?


Read more »

Tanah Runtuh Di Genting Highlands, Seorang Lelaki Cedera

KUALA LUMPUR, 21 Okt (Bernama) -- Seorang lelaki cedera ringan selepas bahagian hadapan keretanya dihempap tanah runtuh dalam kejadian di KM 13.9 Genting Highlands, Bentong malam ini.

Jurucakap Ibu Pejabat Polis Daerah Bentong ketika dihubungi Bernama berkata dalam kejadian kira-kira pukul 11 malam, mangsa yang berumur awal 40-an sedang memandu berseorangan menuju ke tanah tinggi tersebut.

Beliau berkata mangsa dihantar ke klinik berdekatan untuk menerima rawatan.
"Disebabkan kejadian itu, jalan selepas check point pertama itu terpaksa dilencongkan," katanya.

Sumber BERNAMA

Read more »

Bapak Bantu 13 Peneroka

Biro Aduan Peneroka Kebangsaan (Bapak) berjaya membantu 13 peneroka Felda Tersang 1 mendapatkan pinjaman skim membesarkan rumah baru-baru ini.

Timbalan Pengerusi Gabungan Wawasan Generasi Felda (GWGF), Datuk Abdullah Abu Bakar berkata, dengan kelulusan itu penantian para peneroka berkenaan untuk mendiami rumah yang lebih selesa akhirnya tercapai.

Katanya, masalah itu juga antara 3,314 aduan yang dibangkitkan warga Felda kepada Bapak setelah 11 bulan biro itu dilancarkan.

“Aduan telah dikemukakan peneroka terbabit kepada Bapak pada 4 April lalu dan kes mereka telah disalurkan kepada pihak yang berkenaan untuk pertimbangan lanjut.

“Setelah melalui beberapa proses akhirnya 13 pengadu yang juga peneroka Felda Tersang 1 berjaya mendapat kelulusan pinjaman membesarkan rumah daripada Felda setelah agak lama mengemukakan permohonan,” katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Sehubungan itu, GWGF berharap agar semua warga Felda menggunakan kewujudan Bapak sebaik mungkin kerana aduan dan masalah mereka pasti dapat diselesaikan jika ia disalurkan kepada pihak yang berkenaan.

Salah seorang daripada pengadu tersebut, Omar Othman amat berterima kasih kepada GWGF, Felda dan Bapak kerana membantunya mendapatkan pinjaman itu.

“Bagi saya Bapak merupakan saluran yang baik untuk warga peneroka menyampaikan aduan berbanding beberapa saluran aduan lain dan saya menyeru kepada rakan-rakan peneroka yang lain kalau ada masalah, minta tolong dengan Bapak,” katanya.

Read more »

Thursday, October 20, 2011

Akhbar Nanyang Siangpau Menghina Orang Melayu Kampung

AKHBAR Nanyang Siangpau bertarikh 15 Oktober 2011 melalui ruangan pendapatnya memaparkan tulisan Wing Zi berkenaan kejayaan UMNO mempertahankan kerusi dikawasan luar bandar.

Selepas 16 kali pertandingan, BN kalah semua tempat di kawasan bandar tetapi akhirnya dapat dikejar kembali selepas menang di kawasan-kawasan kampung.

Walaupun sebelum ini UMNO menjadi sebuah parti yang kuat di seluruh negara dan jatuh menjadi parti jaguh kampung, ia lebih baik daripada parti-parti lain yang tiada tempat bergantung.

Jika di kawasan kampung pun UMNO kalah, bukankah bahana kiamat dan tamat riwayat bagi UMNO menjelang 2012 ini?

UMNO masih miliki kawasan perkampungan, masih boleh bernafas dan mereka boleh bangkit kembali untuk berjuang.

Mengambil iktibar strategi Mao Zhi Tong, yang menggunakan penduduk kampung mengepung bandar dan menawan kembali kawasan yang tewas, mungkin UMNO akan dapat bangkit dan kembali kuat!

Walaupun UMNO semakin payah untuk mendapatkan undi dari kawasan bandar, sayap-sayap UMNO mempunyai Perkasa yang begitu banyak keahliannya.

Mereka begitu bersatu padu di bawah naungan Dr. Mahathir yang memainkan isu perkauman, di bawah gelombang keahlian yang begitu besar mereka mahu meneruskan pegangan kuasa yang ada di negara ini untuk kepentingan segelintir orang.

Pengundi Melayu di kawasan bandar yang tidak kelaparan namun tidak juga mati mengalami pelbagai kepahitan hidup, adakah mereka sanggup ikut cara-cara itu? Selagi Dr. Mahathir panjang umur, sayap-sayap UMNO dan bumiputera masih mempunyai pengaruh yang begitu kuat.

UMNO hanya mendapat sokongan pengundi dari kawasan perkampungan dan terpaksa hidup bersama dan sehidup semati dengan cara orang kampung sahaja.

Apa hina sangat ke orang kampung ini? Apakah kerana tinggal dibandar besar, maka kamu merasakan orang bandar itu lebih mulia ke?  Akhbar Nanyang ni akhbar rasis. Merasakan kaum cina pegang ekonomi, kamu boleh menghina orang melayu sewenang wenangnya.

Tun Mahathir memainkan isu perkauman? Kalau bukan kerana Tun Mahathir, dah lama kaum cina kelaparan kat tengah bandar besar tu. Tun dah kembangkan ekonomi negara sehingga kamu orang cina boleh menjadi kaya, sekarang kamu hina Tun dengan kata dia memainkan isu perkauman. 

Orang cina memang suka isu perkauman. Pergilah mana mana tempat diseluruh negara ini. Orang cina tetap berperangai sama iaitu rasis.

Read more »

Mengubah Persepsi Orang Asli


Usaha meningkatkan pencapaian pendidikan anak-anak masyarakat Orang Asli menjadi cabaran bagi setiap warga pendidik kerana ia memerlukan pendekatan berbeza di samping tahap kesabaran tinggi.

Namun, semua itu tidak menjadi halangan bagi warga pendidik dan sukarelawan yang berkhidmat dalam program Empower untuk meningkatkan pencapaian pelajar Orang Asli dalam pendidikan dan juga kemahiran.

Program Empower adalah sebahagian daripada projek Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) untuk melahirkan modal insan di kalangan penduduk miskin dan meningkatkan pencapaian pelajar luar bandar.

Sejak dilancarkan di daerah Bentong dua tahun lalu, pelajar yang dipilih mengikuti program ini lulus cemerlang dengan pencapaian 30 peratus dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Kejayaan itu mendorong ECER meluaskan program tersebut di kalangan pelajar Orang Asli di daerah Lipis menerusi Pertubuhan Kemajuan Sosial Malaysia (PKSM).

Pengurus Projek Empower, K. Suraindran memberitahu, pengurusan ECER tidak mahu masyarakat Orang Asli di Pahang ketinggalan dan mereka juga perlu diberikan peluang dan peranan untuk sama-sama melibatkan diri dalam ECER.

''Bagi peringkat permulaan, penglibatan masyarakat Orang Asli bermula dengan program motivasi di kalangan 300 pelajar di daerah Lipis baru-baru ini," kata K. Suraindran kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Kata beliau, kesemua mereka merupakan pelajar tingkatan dua dan tingkatan empat dari sekolah menengah yang dipilih menyertai program Pembangunan Sahsiah Pelajar Orang Asli dengan bertemakan ''Saya Juga Dikasihi dan Dibimbingi'.

Menerusi program yang dijalankan selama sehari itu, pelajar Orang Asli didedahkan dengan program motivasi dan pelbagai modul bagi membentuk jati diri agar mereka tidak berasa rendah diri sebaliknya boleh berjaya sama seperti rakan-rakan mereka lain.

Menurut beliau, modul pendidikan pelajar Orang Asli tidak sama dengan teknik pembelajaran di kalangan pelajar Melayu, India dan Cina yang dipilih menyertai kelas tuisyen dan juga program motivasi yang diadakan sebelum ini.

''Program Empower telah menggunakan pendekatan yang berbeza sebelum ini dan hasil motivasi tersebut kami mendapati ia secara tidak langsung berjaya mengubah minda dan persepsi pelajar Orang Asli terhadap kepentingan pelajaran dan kemahiran.

''Mereka menjadi lebih bersemangat dan tidak takut untuk menghadapi cabaran serta ingin berjaya sama seperti pelajar lain," kata Suraindran.

Tambahnya, walaupun tahap pendidikan pelajar Orang Asli jauh lebih rendah daripada pelajar biasa tetapi mereka boleh dibimbing dan didedahkan dengan teknik pembelajaran yang sesuai dengan keupayaan minda mereka.

Pelajar Orang Asli, kata beliau, juga boleh mencapai kejayaan dalam akademik dan kemahiran jika diberikan motivasi yang berterusan, harapan dan sokongan moral.

Beliau yakin menerusi pendekatan dan bimbingan itu kehidupan masyarakat Orang Asli boleh berubah dan menjadi lebih baik seperti rakyat negara ini yang lain.

''Kami menggunakan pendekatan atau formula 'kasih sayang' dan hasilnya ia dapat menanam semangat dan minat mereka untuk belajar.

''Program ini juga berjaya mengubah sikap mereka daripada diselubungi perasaan malu dan rendah diri kepada perasaan ingin berubah dan bercita-cita untuk berjaya dalam pelajaran," kata beliau.

Sementara itu, beberapa pelajar Orang Asli yang dipilih menyertai program tersebut melahirkan rasa gembira kerana mereka turut diberikan motivasi dan pendedahan agar lebih bersemangat untuk berjaya.

Salah seorang pelajar, Nage Yok Mud, 13, dari Kampung Sindrok berkata, program itu berjaya menyuntik semangat baru dalam usahanya mencapai kejayaan menerusi pendidikan.

Nage, anak ke-11 daripada 13 adik-beradik, yang bercita-cita untuk menjadi guru memberitahu, masyarakat Orang Asli juga boleh berjaya jika mereka mendapat bimbingan dan pendedahan yang betul.

''Sebelum ini, saya dan kawan-kawan tidak pernah mendapat pendedahan seperti ini yang mampu memberikan semangat kepada kami agar menjadi insan yang berjaya seperti orang lain.

''Saya percaya anak Orang Asli mempunyai peluang yang sama untuk mencapai kejayaan jika diberikan motivasi seperti program Empower," kata Nage.

Rakannya, Hamizan Shafie, 14, memberitahu, dia berasa cukup seronok dapat menyertai pelbagai aktiviti dan kuiz yang disediakan menerusi program tersebut.

''Program ini memberikan semangat dan pendedahan agar kami juga boleh berjaya dengan syarat perlu belajar bersungguh-sungguh kerana peluang untuk berjaya ada pada semua orang.

''Selama ini yang menjadikan halangan untuk kami berjaya kerana kurang mendapat bimbingan dan pendedahan yang betul," kata Hamizan.

Bagi Akira Inas Sembunyi, 13, program Saya Juga Dikasihi dan Dibimbingi perlu diteruskan pada masa akan datang dengan melibatkan lebih ramai pelajar Orang Asli dari daerah lain.

''Saya rasa bertuah kerana didedahkan dengan program ini yang mampu memberikan satu semangat baru agar kami berani berjuang untuk mencapai kejayaan menerusi pendidikan dan kemahiran.

''Sebelum ini, kami berasa malu dan tidak ada motivasi langsung tetapi setelah melalui program pembangunan sahsiah dan bimbingan kerjaya, perasaan malu dan takut sudah tidak ada lagi dalam jiwa kami," kata Akira Inas yang bercita-cita untuk menjadi pegawai polis.

Seorang lagi pelajar Orang Asli, Ami Yok Am, 14, berkata, kesemua program tersebut menuntut anak-anak Orang Asli menjadi lebih berani membawa perubahan agar kehidupan mereka menjadi lebih baik pada masa depan.

''Program pembangunan personaliti dan kerjaya diri memberikan kami pendedahan supaya mampu menguruskan diri secara sistematik dan berdikari," kata Ami dari Kampung Regang.

Read more »

Jeff Ooi Penakut!!!



KUALA LUMPUR 19 Okt. – Cabaran Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein tidak disahut, sebaliknya wakil rakyat DAP, Jeff Ooi menuntut permit Utusan Malaysia digantung kononnya kerana menerbit berita palsu berhubung rancangan menjadikan Kristian agama rasmi.

Menurut Ooi, Utusan perlu dikenakan tindakan kerana membuat laporan tidak berasas yang cuma mencetuskan keadaan tegang antara agama di Malaysia.

“Saya minta Menteri Dalam Negeri menggantung lesen percetakan Utusan Malaysia," katanya di lobi Parlimen hari ini.

Semalam, Hishammuddin mencabar Ooi menyaman Utusan Malysia jika ahli Parlimen DAP itu yakin pendedahan akhbar tersebut mengenai agenda menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara ini dalam satu majlis tertutup pada Mei lalu adalah salah.

Cabaran itu dibuat sebagai menjawab dakwaan Ooi yang dipetik daripada akhbar The Sun dan disiarkan dalam portal Malaysiakini bahawa beliau mengesahkan tidak ada bukti kukuh bagi menyokong dakwaan kumpulan Kristian mahu menjadikan agama itu sebagai agama rasmi.

Namun semalam, bekas ahli DAP, Mohamed Razali Abdul Rahman yang berada dalam majlis itu sekali lagi meminta mana-mana pihak supaya tidak mempertikaikan kredibiliti pihak berkuasa menyiasat isu tersebut.

Ooi sebelum ini menafikan dakwaan terlibat dalam satu majlis pertemuan paderi yang kemudiannya melafaz ikrar untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan, sekali gus melantik Perdana Menteri dalam kalangan penganut agama itu.

Majlis tersebut dan ikrar menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan terlebih dahulu didedahkan oleh bigdogdotcom menerusi entri bertajuk Making Chris tianity the official religion? dan blog Marah ku di http://marahku.blogspot.com.

Ps: Memang sah la. DAPigs ni setakat bercakap je pandai. Tapi, bila suruh ambik tindakan, semuanya kecut telur!!!

Read more »

Tuesday, October 18, 2011

Memperkasa Sukan Di Sekolah


Satu ketika dahulu sukan merupakan aktiviti yang penting bukan hanya untuk kokurikulum dalam sekolah bahkan program kemasyarakatan.

Namun sejak kebelakangan ini, aktiviti sukan di kalangan pelajar sekolah semakin berkurangan kerana segelintir mereka terlalu memberi perhatian kepada akademik sehingga kurang cenderung untuk bersukan.

Melihat situasi itu, Kementerian Pelajaran menjalankan program transformasi pendidikan menerusi Dasar Satu Murid Satu Sukan (1M1S) yang akan berkuat kuasa sepenuhnya nanti.

Perkara itu mendapat perhatian Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan menyatakan dasar 1M1S akan mendapat sokongan ibu bapa bagi usaha membentuk modal insan yang holistik.

Ketika merasmikan Program Matrikulasi Bersama Masyarakat Peringkat Kebangsaan di Kolej Matrikulasi Kedah awal tahun ini, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, langkah itu untuk tingkatkan prestasi pelajar bukan hanya dari segi akademik tetapi juga kokurikulum.

Dasar yang mendapat reaksi positif warga pendidikan itu bertujuan mengembalikan kegemilangan sukan ke peringkat sekolah.

Melalui penglibatan dalam bidang sukan, negara mampu melahirkan pelajar yang mempunyai semangat untuk bertanding dan bersaing secara sihat.

Justeru, itu, seramai 224 murid dan pelajar menyertai Kem 1M1S anjuran Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Jerantut di Air Tenang Resort Janda Baik di sini pada 6 hingga 8 Oktober lalu.

Program selama tiga hari itu melibatkan 128 pelajar sekolah menengah dan 96 murid sekolah rendah dari seluruh daerah tersebut.

Penyelia Unit Sukan PPD Jerantut, Mohd. Supian Mohd. Kasim berkata, semua peserta dipilih oleh pihak sekolah masing-masing melibatkan empat murid sekolah rendah dan lapan pelajar sekolah menengah.

"Program itu diadakan selama tiga hari dan peserta didedahkan dengan setiap jenis sukan, organisasi kelab dan pengubahsuaian permainan oleh guru yang bertindak sebagai jurulatih," katanya pada majlis penutup program tersebut baru-baru ini.

Mohd. Supian berkata, semua peserta dari sekolah rendah dan menengah digabungkan mengikut kumpulan masing-masing agar mereka dapat berkenalan dan berkomunikasi dengan baik.

Menurutnya, aktiviti pertama yang dijalankan adalah Pengenalan Pengurusan Kelab iaitu pendedahan kepada peserta mengenai organisasi sesebuah kelab sukan serta fungsi setiap pelajar berdasarkan jawatan yang disandang oleh mereka.

"Selepas mendengar ceramah daripada jurulatih, semua peserta kemudian membuat latihan dalam kumpulan bagi membentuk satu organisasi lengkap berdasarkan kelab sukan dipilih dan seterusnya membuat pembentangan kepada ahli kumpulan lain," ujarnya.

Kata Mohd. Supian lagi, peserta kemudiannya diberi penerangan mengenai asas permainan terutama bagi sukan bola sepak, badminton, bola jaring, sepaktakraw dan hoki.

Tambahnya, mereka juga diberi peluang bermain semua jenis permainan tersebut secara bergilir-gilir agar mereka mendapat pengetahuan serta kemahiran yang akan digunakan apabila kembali ke sekolah nanti.

Jelasnya, pada masa yang sama pihaknya turut memberi penerangan mengenai asas pemakanan serta kecederaan dalam sukan.

Beliau berharap para peserta akan menjadi duta sukan dan mengaplikasikan kemahiran yang mereka perolehi melalui kem itu di sekolah masing-masing.

Read more »

2 Cikgu Lempang Mat Syabun Komunis Penipu!!!


Tak Payah susah - susah pakai Pakar Sejarah nak bagi pelempang kat Si Mat Syabun Komunis Penipu ni. Padan dengan dua orang Cikgu je dah cukup.

Dia sebelum ni berdegar - degar mengangkat pejuang - pejuang Komunis tu tapi akhirnya dengan mudah ditampar oleh dua orang cikgu ni melalui tesis mereka.

Itu la. Orang dah pesan. Bila nak bercakap tu fikir dulu. Jangan main ikut sedap mulut je. Inilah masalah bila otak letak kat kepala lutut!!!

SERDANG 17 Okt. - Kesemua 22 anggota polis yang bertugas di Balai Polis Bukit Kepong, Muar, Johor, ketika serangan komunis pada 1950 memang patut diangkat sebagai wira negara.
Hasil penyelidikan selama tiga tahun oleh seorang sarjana Universiti Putra Malaysia (UPM) mengenai Peristiwa Bukit Kepong mengesahkan mereka terkorban ketika mempertahankan balai polis itu daripada serangan terancang 200 anggota komunis.
Mohd. Pauzi Abd. Raof, 45, hari ini menerima Ijazah Sarjana Sastera hasil tesis yang ditulisnya mengenai peristiwa berdarah itu pada Konvokesyen ke-35 UPM di sini.
Guru Sekolah Kebangsaan Seksyen Tujuh, Bandar Baru Bangi itu berkata, pengiktirafan sewajarnya diberikan kepada 22 anggota polis yang terkorban dalam kejadian itu khususnya Sarjan Jamil yang mengetuai balai berkenaan.
"Walaupun komunis yang diketuai Mat Indera hadir dalam pasukan yang besar dengan kekuatan 200 orang, mereka berhadapan dengan tentangan sengit kerana mengambil masa yang lama sebelum dapat menguasai balai polis tersebut.
"Serangan mereka terancang dan dibahagikan kepada empat batalion dengan dua pasukan menjaga jalan keluar dan masuk ke kawasan itu dengan tujuan serangan hendak merampas senjata," katanya ketika ditemui selepas majlis penganugerahan sarjana itu oleh Pro-Canselor UPM, Tan Sri Rozali Ismail di kampus induk universiti itu di sini.
Menurut Mohd. Pauzi, bagi menyiapkan tesis itu, dia pergi ke lokasi kejadian dan berkesempatan menemu bual seorang bekas anggota polis yang bertugas di situ ketika kejadian.
Beliau berharap generasi muda membaca dan mengambil iktibar daripada kisah-kisah sejarah supaya mereka tidak lupa asal usul pembentukan negara dan mengambil pengajaran daripada peristiwa yang berlaku.
Mohd. Pauzi yang memperoleh purata nilai gred keseluruhan (CGPA) 3.79 turut berkongsi kegembiraannya merangkul sarjana dengan isteri, Nora Nasir yang turut menerima sarjana dalam bidang sama menerusi tesis Amuk Orang Melayu.
Nora, 40, yang juga mengajar di sekolah yang sama dengan suaminya menamatkan sarjananya dengan CGPA 3.88.
Menurutnya, tesis beliau dibuat berdasarkan kajian psikologi dan sosiologi berhubung kejadian amuk yang sering dikaitkan dengan orang Melayu.

Read more »

SKMM & PDRM Bergabung Tangani Jenayah Siber!!!



KUANTAN 17 Okt. - Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan bekerjasama dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) Pahang bagi menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) berunsur peringatan tentang penipuan jenayah siber di negeri ini.

Pengarah SKMM Wilayah Timur, Mohd. Shafie Harun berkata, usaha tersebut dilihat perlu bagi memberi amaran kepada masyarakat agar tidak terpedaya dengan tipu muslihat jenayah itu.

Menurutnya, SKMM turut membincangkan perkara tersebut dengan syarikat telekomunikasi dan mereka memberi maklum balas yang baik berhubung perkara itu.

"SKMM telah mengadakan perbincangan dengan PDRM hasil pertemuan dengan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Pahang, Supritendan Thomas Navamoney baru-baru ini berhubung perkara tersebut.

"Selain itu, syarikat telekomunikasi turut dimaklumkan dan mereka sanggup bekerjasama untuk menangani masalah berkenaan," katanya kepada pemberita di sini kelmarin.

Kata beliau, peringatan melalui SMS akan dilaksanakan dalam tempoh terdekat setelah mendapat persetujuan dan kerjasama daripada semua pihak terlibat.

Sementara itu, Thomas berkata, kerjasama tersebut dilihat dapat membantu mengurangkan jumlah mangsa penipuan jenayah siber di negeri ini.

Beliau berharap perkhidmatan tersebut akan menyedarkan orang ramai supaya tidak mudah terpedaya dan tertipu dengan jenayah itu.

Ps: Orang sekarang nak lihat tindakan yang lebih tegas diambil oleh pihak SKMM ni. Bukan setakat bercakap kosong je.

Jangan cerita la pasal nak tangani jenayah Siber ke apa. Laporan yang dibuat sebelum ni pun, masih tertangguh - tangguh jugak. Mana tindakannya? 

Benda ni pun bukan isu baru. Dah banyak kali dah benda seumpama ni berulang. Takkan diorang saja buat - buat tak nampak pulak!!!

Read more »

Monday, October 17, 2011

MEDIA SOSIAL JALINAN HUBUNGAN MASA KINI

YB Dato' Hj. Mohd Sharkar Shamsuddin ECXO Kerajaan Negeri Pahang


Dato' Mohd Sharkar Shamsuddin, Pengerusi Jawatankuasa Penerangan Sains, Teknologi dan Inovatif Negeri Pahang telah diberikan penghormatan untuk memberikan  taklimat / ceramah dalam program 'Himpunan PenulisMaya 2011' yang diadakan baru-baru ini di Kuala Lumpur. Program berkenaan yang dihadiri seramai 300 peserta dari seluruh negara.

Dalam sesi diforum berkenaan, beliau telah memberikan penjelas yang sangat lengkap dan detil mengenai peranan dan jaringan media sosial ini serta peranan yang dimainkan dalam masyarakat dunia dan negara khususnya.

Berikut itu terdapat ramai peserta-peserta yang ingin mendapatkan fakta-fakta dari ceramah berkenaan. Justeru itu, disini kami telah berusaha mendapatkannya dan sertakannya bagi khusus untuk mereka yang menanyakan kami dan menunjukkan minat mereka terhadap topik yang dibincangkan itu.


>>>


Social media group 
-          What ? Apa itu social media?
o   Communicate, interact, network, commune
o   Social networking
·         facebook
·         twitter
·         myspace
·         AOL
-          Why now? Kenapa social media penting kini?
-          Life Style Today.
-          Gaya Hidup Kini – Multitasking.
-          24/7. Non-stop info. Even TV/news (CNN/CNBC) is 24/7.
-          Have access to all domain
-          Normal : Communicate specific time : they have to meet, use phone.
-          Mobile : All communication on the move.
o   U text, u tweet, u inform, u nak opinion, u just wanna tell.
-          Touches on all domain – go on mobile. Get connected. Get Updated
-          Social media operators/ Bloggers must touch-base with the lifestyle today.




What are the ICT tools?
Apakah component /tools penting dalam ICT?

Components of ICT – Information Communication Technology
Information
o   Bahagi 2 :
o   Passive and active information
§  Passive :
·         online libraries
·         online dictionary
·         online encyclopedia
§  Active :
·         Online communities
·         Online survey
·         Online discovery
o   Encoding and decoding information
§  Encoding : messages sent to receiver in visual/ audio/ language/ symbol.
§  Decoding : receiver translates visual/ audio/ language /symbol into information that is comprehensible. Interpret them.

Communication
o   Bahagi 2 : Asynchronous
§  Email
§  Blogs
§  Wikis
§  Newsgroups
§  Podcasts
§  RSS feed
§  Youtube

o   Synchronous
§  Skype
§  Google
§  MSN
§  Video messaging
§  Yahoo messenger
§  social networking
·         facebook
·         twitter
·         myspace
·         AOL

Technology
Ever changing
o   Bluetooth
o   Ipod
o   Portable Video player
o   USB
o   Webcam


Kita tidak boleh elak. Its unavoidable and inevitable. Next era is the hi-tech edge.
Technology ICT is the next electricity/ next era.
Soon, information, Communication dan technology is boundless and borderless, tiada sekatan dan tiada sempadan.
(boundless) Sekatan : dulu gambar 2D, 3D visual, kini hologram ; teknologi update tiada sekatan
(borderless) Sempadan : kita boleh tengok pembedahan jantung dari rusia/india…





Kalau kita lihat statistic 2010 oleh comscore. Ini sebelum kita mendapat bancian penduduk Malaysia terkini (28 juta). Kadar penggunaan social networking,photos,blogs Malaysia berbanding dgn kadar purata penggunaan dunia : indexnya cukup tinggi.













-          Age                
-          Not surprisingly, the most active social media bloggers are younger people
-          They’ve grown up during the blogging "revolution"
(slide)
-          Bloggers in the 21-to-35 year-old demographic group account for 53.3% of the total blogging population.
-          This group is followed by the generation just behind them - people 20-years-old or under are 20.2% of the blogging landscape.
-          This group is closely followed by 36-to-50 year-olds (19.4%), while bloggers who are 51-years-old and older only account for 7.1%





-          Gender
-         
The difference between genders in the blogosphere is balanced with women making up 50.9% and males 49.1% of bloggers.
-          This suggests the Internet is a gender neutral environment





-          Location
-          Its boardeless/ no boundries.

Read more »

share2


Ruang Iklan Untuk Disewa