Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, October 28, 2011

Teresa Kok Memperkenalkan "Menu Tipu Rakyat"

11.1

Gambarajah 11.1 di atas menunjukan Ahli Parlimen DAP Seputeh, Teresa Kok memperkenalkan “Menu Rakyat” rakyat’ di sebuah restoran ‘vege’ sayur-sayuran bagi menandingi “Menu 1Malaysia”. Selalunya laung-alungkan Najib meniru konsep Buku Jingga. Sekarang siapa tiru siapa.

Restoran Sayur-Sayuran Fortune Land terletak di Jalan Ipoh, Segambut merupakan sebuah restoran Cina yang menghidangkan makanan berkonsepkan sayur-sayuran dan didakwa ‘halal’ untuk semua rakyat, termasuk umat Islam.

“Restoran ini adalah restoran sayur-sayuran, ia halal dan sesuai untuk semua golongan. “Tapi awak saja yang tak berani makan”
- Agnes Yap Pengurus Restoran.

Pengurus restoran tersebut, Agnes Yap mengkritik wartawan Mynewshub.my yang menolak untuk menjamah sebarang makanan atau minuman di restoran tersebut.

Di waktu yang sama Agnes Yap, mengaku beliau tidak pernah memohon sijil dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Kita faham kenapa wartawan Mynewshub menolak pelawaan Agnes Yap.

Makanan Halal bagi orang non-Muslim hanyalah ‘tiada-babi’. Atau kita tidak menghidangkan makanan berunsur babi. Mereka tidak pernah memikirkan ‘daging-ayam-sembelihan’ atau ‘minyak-babi’

Perkataan ‘Bersih dan Suci’ memang mereka tidak ketahui langsung maksudnya.

Kepada anak-anak muda di pekan-pekan jangan ambil mudah perkara “Bersih dan Suci”.

Berhati-hati dengan ‘window-dressing’ kedai-kedai Cina yang mengambil pekerja ‘Mak-Indon-Bertudung’ untuk diletak sebagai pelayan kedai.

Hanya kita melihat Mak Indon memakai tudung jangan kita anggap kedai China tersebut sudah halal. Perkara ini banyak terdapat di kedai dan restoran China di Kuala Lumpur ini.

Jangan hanya melihat perempuan Melayu memakai tudung memakan dikedai yang kita kurang pasti dan was-was maka kita sudah anggap kedai tersebut halal.-HH

Memang luas definisi HALAL. Tapi malangnya akhir zaman ni umat islam hanya faham yang haram itu cuma babi dan arak. Selagi tak nampak babi atau arak atas meja, mereka akan menganggap kedai atau makanan itu halal. Padahal HALALnya sesuatu makanan itu bermula dari cara memperoleh bahan mentah, cara menyembelih dan memasak. 

Malah kebersihan persekitaran juga perlu diambil berat. Inilah masalah umat islam akhir zaman. Langsung tak ambil berat. Tak ada babi dan arak, dah dikira halal. Sebab itulah jiwa umat islam kat Malaysia ini lemah dan bercelaru.

0 comments:

share2