Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, August 22, 2017

DAP, PKR BERI TAMPARAN HEBAT BUAT PAN




Kuala Lumpur – Episod pertengkaran antara ADUN Bukit Lanjan, Elizabeth Wong dan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua berhubung tindakan rundingan persefahaman politik dengan PAS oleh Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali telah memberi tamparan yang hebat buat PAN.

Menurut Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia Universiti Utara Malaysia, Dr Kamarul Yusoff, keengganan Tony Pua bersetuju dengan tindakan Azmin itu adalah kerana beliau merasakan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Mahathir Mohamad serta ahli – ahlinya sudah mampu untuk menampung kehilangan pengundi Melayu yang dibawa oleh PAS selepas mengambil keputusan untuk tidak bersama Pakatan Harapan (PH).

“Tony Pua langsung tidak menyebut nama PAN, dan hanya menyebut nama Tun Dr Mahathir Mohamad dan PPBM, sebagai pihak yang akan menampung kehilangan undi Melayu yang dibekalkan oleh PAS.

“Ia seolah-olah membenarkan dapatan kaji selidik Institut Darul Ehsan (IDE), yang dimaklumkan oleh Timbalan Naib Canselor (Pentadbiran, Perancangan & Jaringan Global) Universiti Selangor (UNISEL) Prof Dr Mohd Nor Nawawi bahawa PAN hanya mempunyai satu peratus sokongan sahaja,” katanya menerusi satu kenyataan di sini.

Sementara itu, Elizabeth Wong pula berpendapat rundingan persefahaman politik dengan PAS adalah perlu memandangkan PAN merupakan sebuah parti yang masih ‘mentah’, malah barisan pemimpinnya belum terkenal dalam kalangan orang Melayu, justeru memerlukan jangka masa yang lama untuk memperoleh sokongan daripada golongan ini.

“Kata-kata Elizabeth Wong ini adalah satu pernyataan ketidakyakinan PKR terhadap kemampuan PAN untuk memperolehi sokongan daripada pengundi Melayu-Muslim sekali gus seolah-olah turut membenarkan dapatan kaji selidik bahawa PAN hanya mempunyai satu peratus sokongan sahaja.


0 comments:

share2