Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, September 15, 2014

BUKAN MUDAH JAGA SEMPADAN


Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Mat Lazim meninjau Sungai Golok ketika menjalankan rondaan di sekitar kawasan Sungai Golok, hari ini. - Foto Sinar Harian oleh KHIRU SHALEH ABDULLAH

Tumpat - Mengekalkan kawalan keselamatan yang ketat di samping menjaga keamanan negara di sempadan negara bukan tugas mudah.

Namun bagi anggota Polis Marin Pengkalan Kubor yang bertugas di sempadan negara, ia merupakan satu tugas yang dipikul dengan penuh rasa tanggungjawab.

Hari ini, seramai 30 para petugas media telah dibawa melawat dan meninjau di kawasan sempadan Malaysia yang bersebelahan dengan Thailand.

Tepat pada jam dua petang, tiga bot polis marin mula menyusuri Sungai Golok menjadi pemisah antara Narathiwat (Thailand) dan Pengkalan Kubor (Malaysia).

Ketika dibawa meninjau ke sepanjang Sungai Golok, para petugas media dapat menyaksikan sendiri kawalan ketat yang dilakukan oleh kedua buah negara Malaysia-Thailand di sungai yang sepanjang 103 kilometer itu.

Di sepanjang sempadan, anggota polis marin dari kedua-dua negara kelihatan bersemangat mengawasi perairan Sungai Golok dari dicerobohi oleh mana-mana pihak dengan senjata laras M16 tergalas di bahu dan di tangan masing-masing.

Tinjauan yang diadakan hampir satu jam itu turut disertai Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim.

0 comments:

share2