Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, September 18, 2019

[KUANTAN] OKU HILANG PEKERJAAN MOHON BANTUAN



ABD. Latib Othman, 55, menunjukkan kad orang kurang upaya (OKU)



Seorang orang kurang upaya (OKU), Abd. Latib Othman, 55, dari Pekan dekat sini merayu bantuan orang ramai khususnya bagi menjelaskan tunggakan sewa rumahnya selama 19 bulan yang sudah melebihi RM8,000.

Bapa kepada tiga anak itu berkata, dia tidak mempunyai pekerjaan sejak awal April 2016 selepas diberhentikan kerana masalah kesihatan termasuk menghidap darah tinggi.

"Saya telah berusaha mencari pekerjaan tetapi sehingga ke hari ini sukar mendapatkannya disebabkan faktor usia dan masalah kesihatan," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Abd. Latib yang dikategorikan sebagai OKU kerana ketidakupayaan fizikal ekoran masalah pada kakinya berkata, keluarganya kini hanya bergantung kepada bantuan bulanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM350.

Katanya, ketika ini dia tinggal bersama isterinya, Zarina Hassan, 54, dan anak

bongsunya, Nurul Faiqah Hani, 15, di rumah sewa berkenaan manakala dua lagi anaknya sedang melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi.

"Isteri saya menghidap penyakit Benign Breast Lump manakala anak bongsu pula menghidap penyakit kronik Nephorotic Syndrome yang melibatkan buah pinggang," ujarnya.

Tambah lelaki berkenaan, bantuan yang diterima daripada JKM tidak mencukupi untuk menjelaskan sewa rumah, bil air dan elektrik serta menampung belanja harian setiap bulan.

"Saya sangat memerlukan bantuan tersebut dalam masa terdekat untuk menjelaskan tunggakan sewa serta bil air dan

elektrik," katanya.

Orang ramai yang berhasrat membantu keluarga berkenaan boleh berbuat demikian menerusi akaun CIMB atas nama Abd. Latib 7034987504 atau menghubunginya di talian 0139490106.


0 comments:

share2