Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, February 25, 2018

POLIS TANGKAP SUSPEK KEEMPAT JUAL DARJAT KEBESARAN PAHANG



Polis tangkap suspek keempat jual Darjah Kebesaran Pahang



Polis Pahang berjaya menangkap suspek keempat yang disyaki terlibat dalam kes membabitkan penawaran pemberian gelaran Datuk dan Datuk Seri Pahang, kira-kira jam 6.45 petang semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri, Superintendan Mohd Wazir Mohd Yusof berkata, suspek berusia 50 tahun itu ditahan dan tangkap ketika berada di kediamannya di dan berasal dari Gombak, Selangor itu telah ditangkap di Taman Selasih Fasa 1 Gombak, Batu Caves, Selangor.

Menurutnya, modus operandi yang digunakan adalah sama dengan menawarkan pemberian gelaran Darjah Kebesaran Negeri Pahang secara tidak sah.

“Hasil siasatan awal mendapati pada 29 Januari lalu lebih kurang jam 3 petang suspek telah membuat naik satu status di laman Facebook menggunakan pemilik akaun bernama Nazzaitulhaida Mohd Ali sekali gus menawarkan hal pengambilan gelaran darjah kebesaran Pahang dipercayai sah oleh kerajaan.

“Dalam masa yang sama memberitahu bahawa bagi mereka yang berminat boleh menghantar maklumat peribadi pemohon kepadanya terlebih dahulu sebelum 20 Februari lalu.

“Status tersebut turut memberitahu bagi mereka yang berminat dengan gelaran Datuk atau Datuk Seri Pahang boleh menemuinya di Kuantan pada 23 Februari lalu di satu lokasi diberitahu kemudian di samping diberi peluang mengikut sama dalam proses tersebut,” katanya kepada media di sini, semalam.

Dalam pada itu, pihaknya telah membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan terhadap pemilik akaun laman sosial tersebut setelah mengambil kira hal kepentingan masyarakat dan institusi diraja di negeri ini.

“Ketika tangkapan dilakukan polis telah merampas bersama suspek sebuah telefon bimbit Huawei Tab berserta kad sim U-Mobile.

“Suspek telah dibawa ke IPD Kuantan untuk tindakan selanjutnya dan disiasat di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi Multimedia 1998 dan Seksyen 3(1) Enakmen Lambang, Gelaran atau Anugerah (Mencegah Penggunaan Tidak Wajar) Pahang 2017,” katanya.


0 comments:

share2