Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, April 9, 2017

[KUANTAN] NAIKTARAF PUSAT TAHFIZ, PERLU RM200,000

Pusat tahfiz perlukan RM200,000 naik taraf kemudahan



“Alhamdulillah, daripada segi keperluan makan minum kami di sini semuanya cukup atas sumbangan orang ramai malah ada yang menyumbang makanan masak untuk anak-anak pelajar di sini.

“Syukur kami semua di sini panjatkan atas rezeki diberikan ALLAH melalui sikap prihatin orang ramai selama ini,” kata Mudir Pusat Tahfiz Miftahul-Qura’ Bukit Beirut, Mohd Abdul Salam Abdul Ghani.

Beliau berkata, daripada aspek keperluan makan minum pelajar seramai 40 orang berusia antara 8 hingga 17 tahun, pihaknya tidak menghadapi sebarang masalah.

“Cumanya di sini kami berdepan sedikit masalah daripada segi kemudahan infrastruktur untuk menampung jumlah pelajar yang semakin bertambah.

“Maahad ini yang terletak di lokasi strategik mendapat permintaan tinggi di kalangan ibu bapa untuk hantar anak-anak mengikuti pengajian namun disebabkan masalah tempat terhad, banyak permohonan terpaksa ditolak,” katanya ketika ditemui di pusat itu, kelmarin.

Mohd Abdul Salam berkata, bagi mengatasi masalah itu dan jaminan kepada keselesaan pelajarnya, beliau bercadang menaik taraf kemudahan di pusat itu termasuk membina bangunan asrama dan rumah guru yang lebih selesa.

“Semua ni dah lama kami rancang memandangkan tapaknya sudah ada cuma masih belum dapat dilaksanakan kerana masalah dana.

“Ikut perkiraannya, kami memerlukan kira-kira RM200,000 namun sekiranya ada sumbangan diterima, kami boleh mulakan kerja-kerja lebih awal mengikut peruntukan yang ada,” katanya.

Menurutnya, bangunan asrama sedia ada mengikut kapasitinya mampu memuatkan 30 pelajar.

“Jadi keperluan ini agak mendesak memandangkan jumlah pelajar sedia ada melebih jumlah itu dan mereka memerlukan ruang yang lebih selesa,” katanya.

Menurutnya, dengan modal sendiri, beliau memulakan kerja-kerja awal meratakan tapak di sebelah kawasan sedia ada bagaimanapun disebabkan keadaannya yang berbukit dan terdapat bongkah-bongkah batu besar, usaha itu terbantut seketika disebabkan memerlukan kos yang tinggi.

Katanya, justeru beliau mengharapkan sumbangan orang ramai mahupun organisasi tertentu tampil menghulurkan sumbangan dana bagi merealisasikan hasrat pihak pengurusan demi keselesaan penghuni.

Beliau berkata, orang ramai yang berhasrat menyumbang boleh menghubunginya di talian 013-9076147 dan 017-9114082




0 comments:

share2