Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, April 9, 2017

PERANG SYRIA: AS KECEWA PENDIRIAN RUSIA

Rex Tillerson


WASHINGTON - AMERIKA SYARIKAT. Amerika Syarikat (AS) tidak terkejut namun ternyata kecewa dengan reaksi Rusia terhadap serangan ke atas pangkalan udara Syria yang disyaki menyimpan senjata kimia.

Sekurang-kurangnya enam orang dilaporkan terbunuh dalam serangan peluru berpandu AS awal pada hari Jumaat.

Rusia yang merupakan sekutu kepada Syria menuduh Amerika Syarikat menggalakkan "pengganas" dengan tindakan unilateral itu.

"Saya kecewa dengan jawapan itu," kata Setiausaha Negara Amerika Syarikat Rex Tillerson.

"Ia menunjukkan sokongan mereka yang berterusan untuk rejim Assad dan berterusan untuk rejim yang melakukan serangan dahsyat kepada rakyat mereka sendiri.

"Jadi, saya merasa sangat mengecewakan, tetapi, malangnya, saya perlu memberitahu anda, tidak semua yang mengejutkan," katanya.

Menurut pihak berkuasa kesihatan pembangkang, 89 orang, termasuk 33 kanak-kanak dan 18 wanita, mati dalam serangan di bandar yang dikuasai pemberontak Khan Sheikhoun.

Duta Amerika Syarikat, Nikki Haley berkata, Amerika Syarikat telah bertindak untuk memastikan Presiden Syria,Bashar al-Assad tidak akan menggunakan senjata kimia lagi.

"Ia adalah demi kepentingan keselamatan negara. Ia penting untuk mencegah penyebaran dan penggunaan senjata kimia,” katanya.

Dalam pada itu, beliau menyalahkan Iran dan Rusia kerana menyokong kerajaan Syria yang secara terang-terangan melakukan jenayah ke atas rakyat mereka sendiri.

"Pengukuhan Assad hanya akan membawa kepada lebih banyak pembunuhan," katanya.

Sementara itu, Timbalan Duta Rusia ke PBB, Vladimir Safronkov, menyifatkan serangan Amerika Syarikat sebagai "tidak sah".

"Apabila anda mengambil laluan anda sendiri, ini membawa kepada tragedi dahsyat di rantau ini," katanya.

Setiausaha Perbendaharaan AS Steve Mnuchin memberitahu, beliau bersedia membuat sekatan ekonomi terhadap Syria.








0 comments:

share2