Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, February 1, 2017

[LIPIS] 'DAH TAK ADA REZEKI SAYA'


‘Dah tak ada rezeki saya’


Seorang penternak ayam kampung di Kampung Kuala Medang di sini, kerugian setelah hampir kesemua ternakannya itu mati dan ada yang hilang akibat banjir melanda kawasan tersebut minggu lalu.

Mohd Amirul Ashraf Zulkifli, 30, berkata, sebanyak 460 ayam yang sedia untuk dijual serta 150 anak ayam kampung kacuk miliknya mati dan hilang.

Menurutnya, reban dan kawasan ternakan ayam kampung yang dibina turut terjejas akibat banjir tersebut.

“Paras air sungai naik mendadak. Saya hanya sempat menyelamatkan lima ekor baka ayam kampung kacuk serta alat penetasan telur.

“Reban ayam juga saya alih ke atas bukit tapi paras air tinggi dan menghanyutkan reban tersebut ke sebelah hilir,” katanya, semalam.

Mohd Amirul berkata, dia memulakan projek ternakan ayam kampung tersebut sejak pertengahan tahun lalu dengan menggunakan modal sendiri.

Katanya, walaupun mempunyai pekerjaan tetap di sebuah lombong mineral di kampung berhampiran, namun minat yang mendalam terhadap penternakan ayam kampung menyebabkan dia sedia belajar dan mengikuti kursus penternakan.

“Sepatutnya minggu ini saya pasarkan 460 ekor ayam yang telah matang itu kepada pembekal di sekitar Lipis, Raub serta Kuantan. Hasil jualan itu saya mampu memperoleh keuntungan mencecah RM12,000.

“Tapi nak buat macam mana, dah takde rezeki saya. Tak sangka pula banjir besar berlaku pada Januari hingga musnahkan kawasan ternakan ayam kampung ni,” katanya.

Tambahnya, walaupun diduga dengan kerugian yang besar, namun ia tidak mematahkan semangatnya untuk memulakan kembali ternakan ayam kampung tersebut.

“Saya juga berharap ada pihak sudi tampil memberi bantuan bagi meringankan beban kerugian dialami,” katanya.


0 comments:

share2