Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, May 4, 2016

#PRNSARAWAK: CALON PKR LAMBIR DIHALAU PENDUDUK RUMAH PANJANG


PKR Sarawak


Kuching – Ketika pembangkang melemparkan tohmahan konon ada calon Barisan Nasional (BN) tidak diterima rakyat Sarawak ketika Pilihan Raya Negeri (PRN) ke-11 kali ini, rupa-rupanya ada cerita cuba disembunyikan.

Kecuali calon popular pembangkang di kerusi yang dianggap hitam bagi peluang BN menang, hakikatnya di kawasan kelabu atau putih untuk BN, keadaan adalah sebaliknya hingga jadi bahan bualan masyarakat tempatan.

Terbaharu, kisah calon PKR untuk kerusi Lambir dekat Miri, Mohdar Ismail dimalukan oleh penduduk di sebuah rumah panjang apabila diusir keluar sebagai tanda dirinya ditolak kelompok masyarakat hulu pedalaman itu.

Menerusi visual disebarkan netizen Sarawak menunjukkan seorang lelaki memarahi calon tersebut yang didakwa sebagai kurang ajar ketika rombongan PKR dikatakan mahu berkempen menemui penduduk rumah panjang itu.

Kerusi N.72 ini turut disaingi bekas sekutunya sendiri dari Pakatan Rakyat, Mohammad Arifiriazul Paijo mewakili PAS selain BN, Ripin Lamat dari parti komponen terbesar negeri itu, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB).

Lambir yang ada 17,533 pengundi berdaftar majoritinya Melayu, dianggap kawasan kelabu kerana BN hanya menang sederhana 1,521 undi pada PRN 2011 lalu dan sebanyak 2,843 undi sahaja pada PRN 2006 sebelum itu.

Kerusi yang dianggap tradisi milik BN-PBB tersebut sering disaingi oleh calon PKR selain pernah juga ditandingi calon bebas dan parti kecil tempatan antaranya Parti Kebangsaan Sarawak (Snap).


0 comments:

share2