Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, February 22, 2016

[KUANTAN] FENOMENA 'LAUT MERAH' TIDAK AKAN BERULANG



Kerajaan negeri Pahang berazam memastikan fenomena laut merah akibat pencemaran perlombongan bauksit yang berlaku penghujung tahun lalu tidak berulang bagi meningkatkan pelancongan pantai sekitar Kuantan.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan negeri Datuk Seri Mohd Sharkar Samsudin berkata kerajaan negeri akan mengeluarkan garis panduan perlombongan bauksit yang terperinci, berdasarkan kejadian dahulu.

“Apa yang berlaku dulu adalah pengalaman. Sebab itu diadakan moratorium supaya kita boleh menilai semula bagaimana perlombongan (bauksit) boleh dilakukan tanpa pencemaran.

“Pahang negeri pertama yang mengeluarkan bauksit, jadi ada kekurangan. Kita akan lakukan penambahbaikan dan negeri lain juga boleh belajar daripada pengalaman kita,” katanya pada sidang media selepas melepaskan peserta Balok Wind Challenge di sini, hari ini.

Mohd Sharkar berkata kedatangan pelancong ke pantai antara elemen yang dititikberatkan memandangkan Kuantan mempunyai 11 pantai menarik seperti Pantai Teluk Cempedak, Pantai Balok, Pantai Batu Hitam, Pantai Cherating dan Pantai Sungai Ular.

Sehubungan itu, beliau berkata kerajaan negeri merancang 10 acara pelancongan di pantai sepanjang 2016 antaranya ‘Slide The City Kuantan’, ‘Kuantan Beach Run’, ‘Teluk Cempedak Downhill Challenge’, ‘Cherating Eco & Environment Green Run’ dan ‘Beserah Tengkujuh Ride’.

“Ini adalah acara pemanas dan promosi kepada Tahun Melawat Pahang 2017 kerana ramai peserta luar negara turut mengambil bahagian. Kita mahu pelancong tahu keindahan pantai supaya mereka kembali semula pada tahun depan bersama keluarga,” katanya.

Mengulas mengenai ‘Balok Wind Challenge’, beliau berkata 80 peserta termasuk 32 peserta dari Jerman, Australia, Korea, England, Itali, Thailand, Singapura dan Jepun mengambil bahagian dalam program sukan air lasak itu.

Lima kategori dipertandingkan iaitu luncur angin, luncur layang, perahu layar (optimist), perahu layar (laser) dan ‘stand-up paddle’ yang menawarkan hadiah keseluruhan berjumlah RM31,650.

Acara tiga hari yang bermula semalam, berpusat di De Rhu Beach Resort, Balok di sini, merupakan anjuran Hudata Intergrated dengan kerjasama Tourism Pahang dan Majlis Perbandaran Kuantan. 

0 comments:

share2