Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, August 29, 2015

LETAK MAYAT DEPAN PEJABAT TENTERA




Timika (Indonesia) – Mayat dua penduduk yang maut ditembak sekumpulan askar di Timika, Papua awal pagi semalam diletakkan di tengah jalan berhadapan pejabat unit polis tentera sebelum dikebumikan.

Keranda yang mengandungi mayat mangsa diletakkan di tengah jalan berkenaan sejak jam 10 pagi (waktu tempatan) untuk upacara penghormatan terakhir.

Dua penduduk itu maut selepas dua askar Indonesia melepaskan tembakan ke arah sekumpulan penduduk dalam satu pergaduhan pada jam 2.35 pagi (waktu tempatan) semalam.

Kejadian berlaku apabila dua askar yang menunggang motosikal bergaduh dengan 100 penduduk yang berpesta di tepi jalan.

Pergaduhan tercetus selepas penduduk yang mabuk memarahi dan mengerumuni askar berkenaan kerana menunggang motosikal dengan laju.

Keadaan semakin tidak terkawal apabila tiga lagi askar tiba di lokasi kejadian untuk membantu rakan mereka sebelum dua daripada mereka melepaskan tembakan.

Tembakan itu menyebabkan dua penduduk Yulianus Okoare, 18, dan Imanuel Marimau, 23, maut manakala dua lagi cedera parah.

Upacara penghormatan terakhir dua mangsa berkenaan diadakan di depan pejabat unit polis tentera, lokasi dua askar berkenaan ditahan.

Jeneral tentera Indonesia di Papua, Paulus Waterpauw yang hadir ke upacara berkenaan, disambut dengan raungan serta tangisan keluarga mangsa.

0 comments:

share2