Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, August 30, 2015

ANONYMOUS MALAYSIA ANCAM BOM KL BERJAYA DITANGKAP!




Tertumpas sudah tiga individu yang dikenali sebagai Anonymous Malaysia yang dipercayai terbabit dalam memuat naik klip video provokasi menerusi laman Youtube bertajuk ‘We Will Blast Malaysia‘.

Lebih menarik penangkapan mereka dilakukan dalam beberapa serbuan di Johor Bahru, lewat Jumaat tidak sampai 24 jam video tersebut disebarkan di media sosial sempena perhimpunan haram Bersih 4.0.

Menurut laporan portal Agenda Daily, Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Noor Rashid Ibrahim mengesahkan penahanan berkenaan berkata, semua mereka berusia 18 hingga 21 tahun.

Suspek diberkas hasil risikan Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman selepas mereka mengancam untuk menggodam sistem komputer dan laman web agensi kerajaan Malaysia pada lewat Khamis.

Dalam serbuan mengejut itu, pihak polis turut merampas beberapa barangan peribadi milik individu terbabit untuk siasatan lebih lanjut.

Semua mereka kini ditahan mengikut Seksyen 5 Akta Jenayah Komputer 1997 dan jika sabit kesalahan boleh didenda tidak lebih RM100,000 atau penjara tidak lebih tujuh tahun atau kedua-duanya.

Difahamkan, semua mereka yang dipercayai pelajar memuat naik video berdurasi satu minit 28 saat itu menggunakan nama Anonymous Malaysia.

Ia memaparkan insiden letupan bom di kuil Erawan di Bangkok, Thailand baru-baru ini dan mendakwa akan membuat tindakan sama di Malaysia pula ketika berlangsungnya Bersih 4.0.

Sementara itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, PDRM memandang serius perkara itu kerana ia berupa ancaman kepada negara dan orang ramai.

“Kami tidak akan berkompromi dengan segala bentuk ancaman yang dilakukan pihak tertentu untuk menggugat keselamatan dan ketenteraman negara ini.

“Ia satu ancaman yang kita tidak pernah pandang remeh dan akan bertindak serta mengenal pasti pihak berkenaan.

Kami sedang siasat ancaman itu dan pihak yang melakukan ancaman. Kita sudah melakukannya,” katanya.

Pada masa sama, Khalid mengecam tindakan individu tertentu termasuk pengamal undang-undang yang mendakwa bahawa menyertai perhimpunan yang tiada kebenaran pihak berkuasa adalah hak rakyat.

0 comments:

share2