Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, May 31, 2013

Sita Kawasan Pembuangan Sampah


PEKAN - Masalah sampah haram di kawasan ini dilihat mampu diselesaikan melalui tindakan menyita kawasan berikutan tidak mendapat kerjasama sepenuhnya daripada orang ramai.

Pengurus Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (PPSPPA) cawangan Pekan, Alex Robert Anak Murat@Imsul berkata, sebelum ini masalah berulang itu cuba diselesaikan dengan cara tindakan membersih dan meletakkan papan tanda.

Menurutnya, usaha tersebut bagaimanapun menjadi sia-sia apabila orang ramai terutamanya penduduk setempat dan kawasan sekitar masih membuang sampah di kawasan berkenaan.

“Keadaan sampah yang dilempar di kawasan tersebut menambahkan lagi kekotoran malah ia disepahkan lagi oleh binatang yang datang membongkar bungkusan sampah untuk mencari makanan.

“Pihak PPSPPA sentiasa berusaha menyelesaikan masalah di kawasan ini dan beberapa kawasan lain yang mengalami masalah pembuangan sampah haram,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Alex berkata, orang awam diminta mengubah sikap dalam menekankan aspek kebersihan terutamanya melibatkan persekitaran awam.

“Saya amat berharap agar orang ramai dapat memberi perhatian dan kerjasama terbaik dalam usaha menyelesaikan masalah ini selain terus membuat aduan kepada pihak PPSPPA.

“Pihak kami akan terus membuat pemantauan secara berkala seterusnya bergerak secara lebih efektif dalam usaha membanteras masalah berkaitan dari semasa ke semasa,” katanya.

0 comments:

share2