Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, May 31, 2013

Banduan Lari Dari Trak Polis

Gambar Hiasan
KUANTAN - Seorang banduan yang menghadapi tuduhan kes samun bertindak nekad melompat dari trak polis dan melarikan diri ketika dibawa keluar dari Kompleks Mahkamah Kuantan di sini hari ini.

Banduan terbabit, Muhammad Juli Hadi, 24, yang beralamat di Kampung Jaya Baru, Bukit Bading di Ajil, Terengganu didakwa mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan kerana menyamun selepas ditangkap pada 20 Mac lalu.

Ketua Polis Pahang, Datuk Sharifuddin Ab. Ghani berkata, kejadian berlaku pukul 1.30 petang apabila banduan terbabit bersama beberapa banduan lain menaiki trak polis untuk dihantar ke Penjara Penor.

Menurut beliau, kejadian berlaku di pekarangan kompleks mahkamah apabila polis membawa sekumpulan banduan termasuk suspek untuk menaiki trak tersebut.

"Lima daripada 11 banduan itu menaiki trak, manakala suspek belum naik kerana berada dalam kedudukan terakhir," katanya di sini hari ini.

Sharifuddin berkata, tiba giliran suspek menaiki trak, dia meloloskan gari tangannya lalu melompat dari pintu trak.

Tambahnya, tiga anggota polis yang bertugas ternampak perbuatan suspek lalu menjerit tetapi berjaya melarikan diri dengan melompat pagar luar mahkamah.

"Ketika kejadian suspek dikatakan berseluar jean biru, memakai baju T lengan pendek hitam berkolar bulat dan warna merah serta berselipar.

"Susulan itu, operasi memburu suspek telah dilancarkan dengan menggerakkan 70 anggota polis termasuk pegawai untuk mengesan suspek di sekitar kawasan itu," ujarnya.

Beliau turut meminta orang ramai yang ternampak individu yang mencurigakan di sekitar Indera Mahkota supaya segera menghubungi polis secepat mungkin bagi membantu usaha menangkap suspek.

Menurutnya, suspek dipenjarakan di Penjara Penor dibawa ke Mahkamah Sesyen Kuantan pada 3 April lalu dan sepatutnya hukuman dijatuhkan terhadapnya hari ini.

Katanya, suspek itu sebaliknya mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan sebelum mahkamah menetapkan perbicaraan itu berlangsung pada 11 hingga 12 Julai depan.

0 comments:

share2