Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, January 25, 2013

Poligami Mampu Menambah Bilangan Murid

Tahzir menyampaikan bantuan kepada pelajar tahun 4, Mohd Ilham Juljani diiringi ibunya Sarimah Hassan, 47, pada Majlis Penyerahan Bantuan Awal Persekolahan RM100 di SK Felda Mengkuang

FELDA MENGKUANG - Isteri peneroka perlu membenarkan suami mereka berkahwin lain untuk menambah zuriat dan penduduk tanah rancangan ini.

Yang Dipertua PIBG Sekolah Kebangsaan Felda Mengkuang, Zaharudin Ibrahim berkata, cadangan itu berikutan jumlah murid semakin berkurangan setiap tahun.

Katanya, pada tahun ini, hanya terdapat 98 murid di sekolah itu dan dijangka angka tersebut terus menurun lima tahun akan datang.

“Sejak lima tahun lalu, jumlah pelajar berkurangan dan kita bimbang keadaan ini bertambah serius,” katanya selepas Majlis Penyerahan Bantuan Awal Persekolahan RM100 disampaikan Pegawai Khas kepada Ahli Parlimen Bera, Tahzir Husain, semalam.

Hadir sama, Guru Besar, Sazali Baba.

Zaharudin berkata, bagi sesi persekolahan 2013, murid bakal memasuki tahun 1 adalah seramai 10 orang, manakala 2014 pula kurang daripada 10 orang berdasarkan jumlah kanak-kanak prasekolah dan kelas literasi di sini.

Katanya, lebih membimbangkan apabila sepanjang dua tahun lalu, tiada rekod kelahiran dicatatkan di tanah rancangan ini.

“Jika tiada penduduk luar menghantar anak mereka ke sekolah ini, kemungkinan bermula 2018, tiada pendaftaran murid baru bagi tahun 1. Kita tidak mahu perkara seumpama itu berlaku kerana sekolah ini mampu menampung ramai murid.

“Bagi mengatasi masalah itu, PIBG dan pengurusan sekolah melaksanakan kempen di kawasan sekitar terutama pekan Mengkuang dan Simpang Bukit Mendi supaya penduduk menghantar anak mereka bersekolah di sini,” katanya.

0 comments:

share2