Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, January 25, 2013

BN Guna Pendekatan Wasatiyyah


CHENOR - Kerajaan Barisan Nasional (BN) memperkenalkan pendekatan wasatiyyah dengan tidak mempolitikkan isu sensitif membabitkan agama seperti dilakukan Pakatan Rakyat (PR).

Ahli Parlimen Maran, Datuk Ismail Abdul Muttalib berkata, umat Islam perlu bersatu dan tidak berkompromi dengan mana-mana pihak yang juga membangkitkan sensitiviti itu terutama menyentuh hak Islam.

Menurutnya, setiap masyarakat mempunyai peranan dalam memastikan keamanan negara ini dipertahankan dan menolok sebarang usaha menggugat perpaduan rakyat pelbagai kaum dan agama.

“Tindakan sewajarnya perlu diambil bagi mengelak pandangan negatif pihak luar terhadap agama Islam yang kini telah dipolitikkan secara berleluasa.

“Pendirian PR terhadap keputusan Majlis Syura membuktikan bahawa mereka hanya menerima keputusan tersebut, tetapi tidak berganjak dari cadangan membenarkan kalimah ALLAH digunakan untuk bukan Islam.

“Sebagai seorang umat Islam, kita tidak boleh berkompromi dengan perkara sedemikian kerana ia menyentuh soal akidah selain mengancam keselamatan negara,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyempurnakan Majlis Penyampaian Bantuan Khas Awal  Persekolahan  di  Sekolah Menengah Agama (SMA) Al Mahmudi, Pekan Awah. Ismail berkata, pihak pembangkang diingatkan agar tidak mempolitikkan bidang pendidikan kerana kerajaan sentiasa mementingkan dan mengambil berat aspek berkenaan sejak dahulu.

Menurutnya, bantuan persekolahan berkenaan boleh merangsang anak-anak untuk meneruskan persekolahan dan melakukan transformasi seperti disaran kerajaan.

“Dulu jika nak buka sekolah, ibu bapa pening kepala kerana perlu bayar yuran, buku teks, pakaian seragam. Sekarang sudah ada buku teks percuma, yuran tak perlu bayar dan mulai tahun lalu kerajaan beri pula bantuan khas awal persekolahan,” katanya.

0 comments:

share2