DALAM beberapa kajian tentang sifat dan gaya kepimpinan, para
pengkaji dalam pelbagai disiplin ilmu bersependapat bahawa seorang yang
menampakkan keangkuhan dan kesombongan peribadi tidak boleh diterima
baik secara majoriti oleh masyarakat.
Seseorang pemimpin yang angkuh dan sombong sentiasa mempamerkan
peribadi yang bertentangan dengan norma umum kerana menganggap orang
lain adalah salah manakala diri sendiri sahaja yang betul.
Dalam mempertahankan keputusan yang dibuat, pemimpin yang angkuh dan
sombong akan memberikan penjelasan, keputusan yang dibuat itu bukanlah
isu yang besar kerana hal itu tidak melibatkan kepentingan umum.
Hal yang sama telah berlaku apabila masyarakat mula mempersoalkan
siapakah yang menaja penyewaan jet peribadi yang digunakan oleh pemimpin
pakatan pembangkang dalam lawatan mereka ke Labuan ketika seluruh
rakyat Malaysia meraikan Hari Malaysia yang disifatkan bukan isu kerana
tidak menggunakan wang rakyat atau pembayar cukai.
Lumrahnya, seseorang pemimpin yang berperwatakan angkuh dan sombong
tidak bersedia menerima nasihat atau pandangan yang diberikan. Kalaupun
ada yang memberikan pandangan, pandangan itu dianggap sebagai satu
penjelasan yang bodoh dan penuh kenakalan. Pandangan bodoh dan nakal
wajib disergah dan ditolak kerana dianggap tidak relevan.
Penolakan ataupun kecaman kepada pemberi nasihat itu menggambarkan
emosinya yang tidak stabil dan tertekan. Dalam situasi itu, orang yang
memberikan nasihat bukan sahaja diketepikan, ada ketikanya dituduh
sebagai tidak menghormati
prerogative dan hak eksklusif seorang pemimpin.
Orang yang merasakan dirinya betul dan orang lain salah paling
dibenci oleh Allah SWT, kerana sikap itu amat bertentangan dengan hukum
moral dan peraturan memimpin.
Seorang pemimpin, sama ada merupakan warisan, dilantik atau dipilih
tidak boleh membebaskan dirinya daripada hukum moral dan norma kumpulan
orang yang dipimpinnya, kerana dalam Islam tidak ada konsep pemimpin
berkuasa mutlak. Pemimpin adalah golongan yang diamanahkan untuk membawa
kebaikan kepada golongan yang dipimpin, dan kerana itulah dia tidak
boleh bebas daripada ikatan adat, agama dan peraturan berorganisasi.
Seorang pemimpin yang menghormati kuasa atas kepentingan rakyat
sentiasa memandu rakyat untuk hidup dalam suasana aman, harmoni dan
persekitaran yang selamat. Ia bukan di sebaliknya, hanya mencari jalan
selamat untuk diri sendiri manakala rakyat yang ramai dibiarkan berada
dalam kesulitan, kesempitan dan kesengsaraan.
Bersandarkan nilai agama, seorang pemimpin adalah sebagai pentadbir.
Seorang pentadbir mestilah sanggup melaksanakan tanggungjawabnya dan
mempraktikkan makna amanah. Ini bermakna, seorang pemimpin yang baik
bersedia menerima dan mendengar nasihat.
Seperti dilakukan oleh Khalifah Umar al-Khattab. Semasa dipilih
menggantikan Khalifah Abu Bakar as-Siddik, beliau memberikan pesanan
yang amat besar ertinya dalam usahanya untuk memimpin umat Islam.
Bagi Khalifah Umar al-Khattab, seandainya apa yang dilakukan
sepanjang kepimpinannya membawa kepada kemaslahatan ummah, ia wajib
ditaati tetapi apabila dilaksanakan secara buruk, rakyat berhak untuk
menghukumnya dengan pedang. Itu adalah janji pertama yang dibuat oleh
Khalifah Umar al-Khattab.
Bagaimanapun, ramai pemimpin Islam ketika ini tidak bersedia untuk
menerima hukuman daripada orang yang dipimpinnya, sebaliknya terus
mempertahankan kesombongan diri dengan tidak memberikan pengakuan yang
jujur kerana mahukan kedudukan yang lebih tinggi.
Adakalanya, pemimpin tersebut sanggup mereka-rekakan alasan untuk
membenarkan tindakannya, walaupun alasan itu bukanlah sesuatu yang boleh
meredakan rakyat kebanyakan. Akibatnya pemimpin berkenaan semakin tidak
dipercayai.
Apabila tindakannya semakin kurang disenangi, sokongan semakin
menggelongsong, maka dipersalahkan orang lain konon mengamalkan kaedah
politik keji untuk menjatuhkan imej dan membunuh peribadinya. Dalam masa
yang sama, rakyat terus menyaksikan pemimpin tersebut semakin ghairah
melakukan tindakan semberono kerana semakin terdesak, masa semakin
singkat dan di hadapan sedang menanti satu pertarungan yang lebih besar,
pertarungan untuk berkuasa.
Fungsi dan kepentingan nasihat adalah penting dalam sesuatu kaedah
pentadbiran. Islam mengajar kaedah yang baik dalam usaha memberikan
nasihat kepada pemimpin. Nasihat hendaklah dilaksanakan secara berhemah,
dan bukannya melempiaskan rasa terkilan itu dengan cara biadab, turun
ke jalan raya memberontak dan melancarkan serangan kepada pemimpin.
Secara umumnya pemilihan seseorang pemimpin rakyat berlaku dalam dua
situasi. Pertama, rakyat memilih pemimpin berdasarkan peribadi dan ciri
kepimpinan yang ada dalam dirinya. Kedua, rakyat dipaksa secara halus
memilih pemimpin berdasarkan percubaan mempamerkan kehebatan, kekayaan,
kepintaran dan lakonan hebat seseorang kerana dialah yang paling baik
dan bijaksana.
Pemimpin yang dipilih berdasarkan kategori pertama akan menjunjung
tanggungjawab kerana ia adalah amanah yang wajib dilaksanakan dan
bersedia menerima nasihat daripada orang bawahannya. Pemimpin yang
berlakon hebat dan bijaksana, tidak boleh menerima kritikan dan nasihat
daripada orang bawahannya. Setiap kritik dan nasihat dinilai mempunyai
hubungan yang rapat dengan kaedah memburuk-burukkan peribadinya.
Pemimpin yang dipilih berdasarkan situasi kedua tidak boleh menerima
kekalahan. Kekalahan dinilai sebagai sabotaj ataupun percubaan
mengkhianati dan adanya tangan-tangan ghaib mengganggu kelancaran proses
pemilihan. Ini kerana pemimpin itu secara terang-terangan berusaha
'mengangkat bakulnya sendiri' walaupun apa yang diisi dalam bakul itu
adalah sampah dan bahan yang tidak berguna bagi menampakkan dirinya
hebat, cekap dan mempunyai keupayaan yang besar.
Pemimpin yang meminta-minta untuk dipilih dan suka menonjolkan diri
pada awalnya akan mudah berubah peribadi dan sikapnya selepas memperoleh
kuasa. Kebiasaannya pemimpin sedemikian mudah hilang janjinya, rakyat
yang memilihnya dianggap tidak lagi penting. Rakyat wajib mematuhinya
walaupun apa yang dilakukan itu salah dan tidak wajar.
Petandanya sudah pun berlaku, belum pun memperoleh kuasa yang besar,
bercadang untuk tukarkan kesemuanya, termasuk bendera negara,
undang-undang dan dasar.
Pemimpin sedemikian mudah bertukar, daripada seorang yang merendah
diri kepada seorang yang sombong dan angkuh. Daripada seorang yang mudah
dan mesra menjadi seorang yang gilakan penghormatan dan pujian. Tidak
boleh menerima berita yang tidak menggembirakan.
Orang di sekelilingnya menjadi semakin tidak jujur, setiap kali
bertemu akan menyembunyikan keburukan, kerana keburukan itu didakwa
sebagai rekaan dan boleh menyebabkan penyampainya disingkir atau dihina.
Suasana itu terus berjalan dalam kebohongan dan kepura-puraan.
Realitinya, pemimpin semakin banyak menipu manakala orang yang berada
di sekelilingnya terus mempertahankan penipuan itu, kerana pembohongan
akan dilihat seolah-olah benar dan betul apabila terlalu kerap
diulang-ulangkan.
Pemimpin bersifat seperti ini sebenarnya berada di bawah pengaruh
material keduniaan bersulamkan kekuasaan yang ada di tangannya. Pengaruh
itu menyerap masuk ke dalam diri untuk dimanfaatkan secara boros dan
tidak terbatas.
Kecenderungan, amalan itu menjadi daya kekuatan untuk digunakan demi
kepentingan peribadi sahaja. Soal semangat serta roh spiritual
diketepikan secara mudah dan penuh kedangkalan.
Dalam memerihalkan pemimpin yang bersifat sombong, suka mempamerkan
kemewahan, ada orang yang sanggup menaja kemewahan sama ada dalam
menyediakan kenderaan, kediaman dan tempat perjumpaan, Nabi SAW ada
bersabda yang bermaksud:
"Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada
rupa paras dan harta benda kamu tetapi Allah hanya memandang kepada niat
hati dan amalan kamu." (Hadis riwayat Muslim)
0 comments:
Post a Comment