Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, November 25, 2011

Apa Kena Dengan TNB???


Ini satu persoalan yang telah dibangkitkan oleh beberapa orang penduduk yang kami temui. Rata - rata mereka menyatakan rasa tidak puas hati kepada TNB.

Apa yang tak kena dengan Tenaga Nasional berhad ni? Mereka dah naikkan tarif elektrik ke? Atau adakah mereka kenakan caj bayaran tanpa sebarang notis dan sebagainya?

Tidak. Ini bukan pertikaiakn mereka yang sebenarnya. Apa yang mereka bangkitkan baru - baru ini ialah mengenai permohonan mendapatkan lampu di tepi jalan raya.

Umum tahu, kawasan disekitar Negeri Pahang ini agak kelam kerana dikelilingi oleh tumbuh - tumbuhan semula jadi. Satu perkara yang sewajarnya dibanggakan.

Tetapi, apa bila malam menjelma, kawasan - kawasan ini akan menjadi gelap dan menyukarkan pengguna jalan raya untuk melaluinya.

Kami bukan merujuk kepada kawasan bandar. Tapi dikawasan - kawasan luar bandar. Rata - rata jalannya sempit dan tidak mempunyai lampu jalan.

Dulu kami pernah menghadiri satu sesi dialog penduduk sebuah kampung bersama dengan Datuk Seri Sharizat Jalil. Dan turut hadir ialah Ketua Pegawai TNB kawasan tersebut.

Datuk Sharizat pernah memohon kepada Ketua Pegawai itu agar dapat dipasang tiang - tiang lampu dikawasan kampung tersebut memandangkan ianya sangat gelap.

Namun, malangnya, selepas beberapa bulan perkara itu dibangkitkan, lampu yang diminta masih juga tidak kunjung tiba. Rasanya, siapa yang akan dipersalahkan?

Adakah rakyat akan salahkan pihak TNB atau Datuk Shahrizat kerana permohonan tersebut dia yang buat? Dah tentu rakyat akan salahkan Datuk Shahrizat.

Jadi, apa yang TNB buat sebenarnya? Dari maklum balas yang kami terima, TNB sering memberi alasan yang bukan - bukan berkaitan dengan perkara ini.

Salah satu yang pernah diberikan ialah, siapa nak tanggung kos pemasangan lampu - lampu ini? Wah! Itu je jawapan yang mampu mereka berikan?

Apakah TNB lupa bahawa mereka juga ada mempunyai CSR tersendiri? Adakah begitu jawapan yang sepatutnya diberikan oleh pihak yang menjaga kepentingan awam?

Pihak Kerajaan pun jangan buat - buat tak nampak perkara ini. Terutama sekali PBT. Mereka perlu segera mengambil tindakan. Jangan anggap ianya satu isu sambil lewa. 

Jangan nanti bila dah terantuk, baru nak terngadah sudah la!!! Dah kena batang hidung sendiri, baru padan muka!!!

0 comments:

share2