Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, June 22, 2014

"IORA" MENANGI PERTANDINGAN 'FRASER HILL INTERNATIONAL BIRDRACE 2014'



Bukit Fraser (Raub) 22 Jun 2014 - Pertandingan Mengenal Burung Antarabangsa Bukit Fraser 2014 atau 'Bukit Fraser International Bird Race 2014' telah berakhir tengahari tadi.

Dari segi sejarahnya, pertandingan yang bermula sejak petang semalam itu telah dimulakan sejak 27 tahun lalu dan sehingga kini ianya merupuakan acara tahunan di Bukit Fraser ini.

Acara penutup dan penyampaian hadiah telah dilakukan oleh YB Dato' Hj Mohd Sharkar Shamsuddin, Exco Pelancong dan Kebudayaan Negeri Pahang.

Pemenangnya bagi ketegori Novice adalah Kumpulan 'Orioles' dengan mencatat sebanyak 49 species burung manakala tempat ke-2 disandang oleh Kumpulan 'Silver Eared Mesia' dengan sebanyak 48 species dan tempat ke-3 oleh Kumpulan 'Fun Seekers' dengan 47 species burung. 

Sementara 4 kumpulan mendapat hadiah saguhati adalah kumpulan-kumpulan ' Wily E II', 'Pororo', 'Gagah Putih' dan 'Mutiara Taman Negara'.

Bagi kategori Advance pula pemenangnya adalah Kumpulan 'IORA' dengan mencatat pemerhatian sebanyak 84 species burung, tempat ke-2 'Sitta Azura' dengan 73 species dan tempat ke-3 adalah 'Blue Nuthatch 2' dengan 72 species.

4 kumpulan-kumpulan yang mendapat hadiah saguhati adalah 'Tahan Prinia' dengan 92 species, 'The Elleks' dengan 58 species, 'Niltara' dengan 56 species dan 'Burung Hantu' dengan 50 species.

Dalam ucapan beliau, Dato' Mohd Sharkar berkata beliau sedang berbincang dengan beberapa pihak untuk mengadakan pertandingan seperti dibeberapa lokasi dan destinasi pelancong lain dengan menjadikan acara ini sebagai satu sirkit.

Pada majlis sama, beliau juga menyampaikan hadiah-hadiah kepada pemenang dan peserta pertandingan melukis dan fotografi.













0 comments:

share2