Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, January 17, 2018

[BERA] TASKA DITUTUP, DISYAKI JANGKITAN HFMD


Taska ditutup, disyaki jangkitan HFMD


Taska Permata Kemas di Padang Luas diarahkan tutup sementara waktu berikutan terdapat kanak-kanak yang disyaki dijangkiti penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD).

Pegawai Kemas, Razak Ahmad berkata, penutupan sementara itu berkuatkuasa hari ini, selama 14 hari demi keselamatan kanak-kanak yang berdaftar di taska tersebut.

Menurutnya, sebelum ini, pihaknya dimaklumkan mengenai perkara itu oleh penyelia masyarakat Taska Permata terbabit, dan segara mendapatkan khidmat nasihat daripada Pejabat Kesihatan Daerah.

"Pihak kesihatan mencadangkan Taska ini ditutup demi keselamatan kanak-kanak yang lain, selain membolehkan siasatan dilakukan bagi mengetahui punca jangkitan.

"Jadi, sepanjang tempoh ini, pihak jabatan juga telah mengarahkan semua pemaju masyarakat melakukan kerja-kerja pembersihan di taska itu," katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Difahamkan, terdapat 20 kanak-kanak mendaftar di taska itu pada tahun ini.

Razak berkata, berdasarkan laporan yang diterima, dua kanak-kanak disyaki dijangkiti HFMD, dan telah menerima surat daripada doktor.

"Tiga kanak-kanak lagi, demam tapi belum disyaki dijangkiti penyakit itu. Jadi, bagi tujuan keselamatan, adalah lebih baik mereka dikuarantin di rumah masing-masing," katanya.

0 comments:

share2