Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, September 20, 2017

[MARAN] ILMU KEPENGGUNAAN ATASI KENAIKAN KOS SARA HIDUP


sad


Bagi meringankan beban rakyat dalam menghadapi kos sara hidup yang semakin meningkat, kerajaan melalui Lembaga Penduduk Dan Pembangunan Keluarga Negara (LLPKN) menganjurkan Program SMART Belanja di Felda Jengka 2, di sini, semalam.

Melalui program ini rakyat didedahkan dengan ilmu kepenggunaan dan cara membelanjakan serta menguruskan kewangan dengan berhemah.

Adun Kuala Sentul, Dato' Shahaniza Shamsuddin berkata, rakyat perlu sedar mengenai peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga tentang pentingnya ilmu kewangan.

"Setiap individu dalam keluarga perlu mempunyai inisiatif untuk mendapatkan pengetahuan kewangan untuk merancang dan mempraktikkan kewangan dengan baik.

"Dengan adanya program sebegini setiap keluarga akan dapat membina pelan perancangan kewangan dengan lebih sistematik dan ia dapat membantu keluarga mengawal pendapatan diperoleh melalui perbelanjaan berhemah," katanya yang juga Exco Pembangunan Wanita Dan Keluarga Komunikasi dan Multimedia Negeri Pahang.

Beliau berkata demikian ketika berucap di majlis perasmian Program SMART Belanja anjuran LLPKN di Felda Cempakan Jengka 2 Maran Pahang.

Di samping ceramah tentang bagaimana menguruskan kewangan keluarga turut diadakan ceramah dari Permodalan Nasional Berhad (PNB) bagi meningkatkan kesedaran peri pentingnya menguruskan kewangan bagi menjamin kesejahteraan keluarga.


0 comments:

share2