Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, August 3, 2017

PAKATAN HARAPAN GAGAL TUNJUK SOLIDARITI - SALLEH




Kuala Lumpur - Pakatan Harapan (PH) tidak mungkin mampu mencabar Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum akan datang kerana gagal menunjukkan solidariti dalam kerjasama antara partinya.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata berbeza dengan formula perkongsian kuasa dan tolak ansur yang diamalkan BN, PH gagal menunjukkan solidariti kerana berebut kedudukan sehingga terpaksa mewujudkan tiga jawatan tertinggi sekaligus.

"PH hanya sekadar kek icing yang nampak comel di luar, tetapi rapuh di dalam...ibarat tidur sebantal tetapi mimpi berbeza," katanya dalam catatan bertajuk 'Politik Pemuafakatan BN Paling Berjaya' di laman blognya hari ini.

Menarik perhatian kepada kata-kata seorang ahli sains politik, Prof Arend Lijphart pada persidangan ahli sains politik sedunia pada 1967 yang menyatakan bahawa sistem politik terbaik untuk mengurus negara majmuk ialah politik pemuafakatan, iaitu melibatkan kerjasama parti pelbagai kaum dalam satu pakatan yang besar.

"Malaysia adalah contoh negara paling berjaya mengamalkan sistem ini. Dalam sejarahnya, Perikatan (dan kemudiannya BN) selalu menang dalam setiap pilihan raya biarpun menghadapi pelbagai isu dan cabaran,' jelasnya.

Salleh, yang juga Bendahari UMNO, berkata susulan kegagalan Pakatan Harapan membentuk solidariti kerjasama antara parti pembangkang maka cara politik pemuafakatan BN adalah yang terbaik untuk negara.

"Ini kerana perkongsian kuasa dan tolak ansur antara kaumnya terbukti paling sesuai untuk memerintah Malaysia yang majmuk masyarakatnya ini," katanya.


0 comments:

share2