Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, August 19, 2017

EKONOMI MALAYSIA BERKEMBANG 5.8 PERATUS, ATASI RAMALAN




Kuala Lumpur - Ekonomi Malaysia seperti yang diukur melalui pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) melonjak 5.8 peratus pada suku kedua berbanding tahun sebelumnya, iaitu kadar terpantas dalam tempoh lebih daripada dua tahun dan bertentangan dengan jangkaan sedikit kelembapan, menurut data yang ditunjukkan bank negara hari ini.

Pengukuhan yang berterusan dalam permintaan domestik dan eksport yang kukuh merupakan pemacu pertumbuhan utama dalam suku itu, kata Bank Negara Malaysia (BNM) dalam satu sidang akhbar.

Penganalisis yang ditinjau oleh Reuters menjangkakan pertumbuhan untuk menjadi sedikit lembab kepada 5.4 peratus pada April-Jun daripada 5.6 peratus pada suku pertama.

Bank Negara Malaysia (BNM) menaikkan ramalan pertumbuhan KDNK tahun penuh 2017 kepada lebih 4.8 peratus. Ramalan terakhir pada bulan Mac meramalkan pertumbuhan antara 4.3 sehingga 4.8 peratus, lapor Reuters.

Dalam pada itu, Berita Harian melaporkan Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Datuk Muhammad Ibrahim, sebagai berkata prestasi cemerlang ekonomi negara pada enam bulan tahun ini membolehkan kerajaan dan bank pusat menyemak semula unjuran pertumbuhan keseluruhan ekonomi Malaysia untuk 2017 yang sebelum ini ditetapkan antara 4.3 hingga 4.8 peratus.

Unjuran yang disemak semula itu, katanya akan diumumkan pada pembentangan Bajet 2018 oleh Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Razak, Oktober ini.

"Kami di BNM sedang bekerjasama dengan Kementerian Kewangan (untuk menyemak semula unjuran pertumbuhan) dan unjurannya sudah pasti melebihi 4.8 peratus," katanya pada sidang media pengumuman prestasi ekonomi suku kedua Malaysia di sini, semalam.

Mengulas lanjut, Muhammad berkata pertumbuhan pekerjaan dan gaji yang stabil, pelaksanaan pelbagai projek infrastruktur dan permintaan luar yang berterusan akan menyokong asas ekonomi negara menuju ke hadapan.


0 comments:

share2