Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, May 30, 2017

ISU THE STAR: POLIS BUKA KERTAS SIASATAN


KDN akan panggil The Star esok


Kuala Lumpur - Polis membuka kertas siasatan berhubung penyiaran muka depan akhbar berbahasa Inggeris The Star pada Sabtu lepas di bawah Akta Hasutan dan Seksyen 298A Kanun Keseksaan, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Beliau berkata polis akan memanggil mereka yang bertanggungjawab bagi membantu siasatan berikutan banyak laporan diterima mengenai paparan muka depan akhbar itu melibatkan foto dan kapsyen yang menyinggung perasaan masyarakat Islam.

"Mereka (The Star) perlu memberi keterangan kenapa, apa sebab atau niat menyiarkan gambar berserta kapsyen seumpama itu," katanya ketika ditemui pemberita selepas menghadiri majlis penyerahan sumbangan Aidilfitri kepada anggota keselamatan negara di sini, hari ini.

Pada Sabtu lepas,akhbar The Star telah menyiarkan gambar berserta kapsyen yang dikatakan tidak sensitif dengan umat Islam di negara ini sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati dan maklum balas pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam di negara ini.

Semalam, Kementerian Dalam Negeri turut memanggil empat wakil akhbar harian itu untuk memberi penjelasan berhubung kaitan foto umat Islam menunaikan solat Tarawih pada malam pertama Ramadan,namun tajuk muka depan di atas foto itu tertulis "Malaysia Terrorist Leader", seolah-olah mengaitkan umat Islam dengan keganasan.

Mengulas mengenai identiti dua warga Malaysia yang terbunuh dalam pertempuran dengan tentera Filipina di bandar Marawi, Mindanao baru-baru ini, Khalid berkata pihaknya masih belum mendapat pengesahan daripada pihak berkuasa negara itu.

"Kita sedia maklum mengenai perkara ini namun perlu ada pengesahan daripada pihak berkuasa Filipina," katanya. 

Dua rakyat Malaysia itu dipercayai antara 13 militan yang terbunuh dalam pertempuran di selatan Filipina.

Pertempuran itu berlaku apabila pasukan keselamatan Filipina menyerbu Marawi untuk memburu pemimpin Kumpulan Abu Sayyaf, Isnilon Hapilon, serta kumpulan Maute, yang mempunyai kaitan dengan kumpulan militan Daesh.


0 comments:

share2