Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, May 16, 2017

[BENTONG] MULAI 1 JUN PERLU SEWA TONG RORO

Perlu sewa tong roro mulai 1 Jun



Majlis Perbandaran Bentong (MPB) menguatkuasakan pembuangan sisa binaan termasuk dari premis persendirian dan perniagaan di dalam tong roro mulai 1 Jun ini.

Yang Dipertua MPB, Datuk Mohamad Shahid Ismail berkata, bagaimanapun tong roro itu perlu disewa menerusi tiga syarikat kontraktor yang dilantik dengan tawaran harga berpatutan.

“Mulai 1 Jun ini, bahan buangan atau sisa binaan sama ada dari kawasan pembinaan rumah atau kedai yang baharu atau ubah suai bangunan perlu dibuang di dalam tong roro yang disewa dari salah satu tiga panel yang kita lantik.

“Selain bagi mengelakkan pembuangan merata-rata tempat dilakukan, penyewaan tong roro di luar adalah berbeza-beza. Ada yang mahal dan ada yang murah. Jadi, kita telah mencapai persetujuan dengan tiga syarikat ini dengan satu kadar yang standard,” katanya

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Menandatangani Perjanjian Memorandum Persefahaman (MoU) Kontraktor Panel Sisa Binaan Kawasan MPB di Bilik Mesyuarat MPB di sini, semalam.

Tiga syarikat berkenaan adalah Janifiq Unggul Enterprise, Pembhinaan 1 Hati PLT dan Ashwira Enterprise yang syarikat kontraktor dari daerah ini.

Mohammad Shahid berkata, penyewaan harga tong berkenaan dari RM250 hingga RM350 dan bergantung kepada jarak ditetapkan oleh pihaknya.

“Penyewaan tong roro ini bukanlah untuk membebankan rakyat tetapi untuk kita mewujudkan suasana bandar yang bersih dan tiada pencemaran sisa binaan kerana sisa-sisa binaan seperti batu-batu dan kayu akan dimasukkan ke dalam tong roro dan tidak boleh diletakkan merata-rata.

“Ini adalah sesuatu perkara yang baharu, jadi kita mewajibkan pembayaran deposit sebagai jaminan supaya tong roro itu tidak rosak atau pun disalah letak oleh penyewa,” katanya.

Menurutnya, MPB tidak mengenakan bayaran deposit sehingga hujung tahun ini berikutan penguatkuasaan dilakukan adalah perkara baharu selain memberi peluang masyarakat untuk membiasakan dengan syarat berkenaan.




0 comments:

share2