Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, April 10, 2017

[JERANTUT] ASKAR WATANIAH DIMINTA LAPOR DIRI


Askar wataniah


Rejimen 505 Askar Wataniah daerah ini menggesa 473 pegawai dan anggota Batalion Kedua yang masih aktif tempoh perkhidmatannya supaya segera melaporkan diri ke Kem Susur Tembeling, di sini.

Pegawai Tadbir Sukarela Batalion Kedua, Leftanan Muda Sri Normaysarah Abdul Rani berkata, ia bagi mencapai target Rejimen 505 Askar Wataniah Jerantut untuk mengumpul kesemua 2,000 pegawai dan anggota rejimen sempena Majlis Pelancaran Zon Timur Gelombang Askar Wataniah, 23 April ini.

"Majlis berlangsung di Pekan nanti dijangka akan disempurnakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan pegawai dan anggota yang masih aktif dapat memberikan kerjasama melaporkan diri.

“Setakat ini kita mengesan 473 pegawai dan anggota yang masih aktif kita juga berharap kesemua 2,000 pegawai dan anggota keempat-empat Batalion dalam Rejimen 505 ke majlis itu nanti,” katanya di sini.

Dalam pada itu, seramai 43 anggota dan lapan pegawai Batalian Kedua Rejimen 505 Askar Wataniah Jerantut telah terlibat dalam Latihan Tempatan: Lawatan dan Pelajaran Survivor yang berlangsung di Perkampungan Survivor Rejimen Ketujuh Renjer DiRaja Mentakab, minggu lalu.

Normaysarah berkata, latihan itu dilakukan bagi memberi pendedahan kepada pegawai dan anggota terlibat tentang tumbuhan hutan yang boleh digunakan untuk makanan, perlindungan jerat atau racun.

“Selain itu, anggota dan pegawai terlibat juga diajar berkaitan tali menali dan ikatan selain pengenalan tentang jerat dan cara pembuatannya.

“Mereka juga turut diberi penerangan tentang pokok yang boleh digunakan untuk berlindung selain diajar mengenai makanan yang boleh dimasak untuk survival,” katanya.

Menurutnya, latihan seumpama itu sebagai langkah persediaan anggota dan pegawai ketika menjalani latihan dalam hutan dan sekiranya berlaku kekurangan sumber semasa darurat.

“Latihan ini juga amat bermakna buat kami kerana ia secara tidak langsung dapat mengeratkan hubungan akrab antara unit angkatan tetap dan sukarela.

“Untuk pengetahuan, Batalion Kedua Rejimen 505 sememangnya berada di bawah naungan Rejimen 7 Renjer (Mekanize) DiRaja dan selepas ini akan diadakan lebih banyak latihan secara bersama,” katanya.

Normaysarah berkata, ilmu diperoleh kesemua 43 anggota dan lapan pegawai itu diharapkan dapat dikongsi dengan rakan sepasukan lain serta dapat menarik lebih ramai menyertai askar wataniah.


0 comments:

share2