Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, March 28, 2017

[JERANTUT] BADAN DIPASANG SKRU, DISIMEN


Badan dipasang skru, disimen


Sudah tidak mandi selama hampir lapan bulan, namun itulah yang terpaksa dilalui seorang kanak-kanak berusia 6 tahun yang menghidap penyakit tulang belakang bengkok atau skoliosis.

Muhammad Abdullah Al Mursyidi Mohd Al Mutilleh disahkan mengidap penyakit itu ketika berusia 3 tahun.

Sejak itu di badannya dipasang simen fiber dan skru bagi menyokong tulang belakangnya menyebabkan dia tidak dapat mandi seperti orang lain.

Bapanya, Mohd Al Mutilleh Mohamad, 38, berkata, sekitar Mac tahun lalu, dia perlu menukar simen yang dipasang di badan Abdullah, namun disebabkan berlaku masalah kulit doktor menangguhkan pemasangan simen itu selama empat bulan.

“Pada bulan tiga tahun lepas sepatutnya dia perlu jalani pembedahan untuk pasang skru dan simen fiber, tapi masa tu dia termakan coklat diberikan kawannya, jadi doktor terpaksa tangguhkan pembedahan.

“Dalam tempoh simennya dibuka, doktor dapati kulit di bahagian yang disimen tu berkudis dan bernanah menyebabkan doktor terpaksa tangguh lagi hingga masalah kulitnya pulih.

“Dalam tempoh empat bulan iaitu sehingga Julai tahun lalu barulah pembedahan serta pemasangan simen dilakukan. Dalam tempoh tu barulah dia dapat mandi seperti biasa dan hanya guna sejenis alat plastik dipasang pada badan untuk menyokong tulang belakangnya buat sementara waktu, alat tu boleh dipasang, ditanggal bila-bila masa,” katanya.

Menurutnya, selepas simen dipasang pada badan Abdullah pada Julai tahun lalu, sehingga kini sudah hampir lapan bulan anaknya itu tidak dapat mandi seperti orang lain.

“Apa yang boleh kami lakukan cumalah dengan membasahkan tuala dan lap pada seluruh badan dia. Bahagian yang disimen tak boleh kena air, bagaimanapun simen itu akan ditukar setiap empat bulan sekali,” katanya.

Tiba-tiba menangis

Bercerita lanjut tentang penyakit yang dihidapi Abdullah, Mohd Al Mutilleh berkata, anaknya dilahirkan normal namun penyakitnya mula dikesan pada 2014.

“Abdullah menangis tiba-tiba dan saya bawa dia ke hospital. Tiba di hospital, dia berhenti menangis dan doktor bagi dia ubat, bila balik dia sekali lagi menangis.

“Saya sekali lagi bawanya ke hospital dan dia dibawa ke wad kecemasan. Ketika tu ujian X-ray dilakukan, doktor dapati tulang belakang anak saya bengkok.

“Anak saya terus dibawa ke Hospital Temerloh untuk rawatan lanjut dan disahkan menghidap skoliosis, dia dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk tindakan lanjut,” katanya.

Mohd Al Mutilleh yang bekerja sebagai penoreh getah dengan pendapatan tidak menentu berkata, segala kos rawatan untuk melakukan pembedahan memasang simen pada badan Abdullah percuma, memandangkan anaknya itu adalah pemegang kad orang kurang upaya (OKU).

“Jika diikutkan memang kena bayar kos rawatan, tapi doktor yang merawatnya cadang supaya saya buat kad OKU untuk anak saya dan dibantu oleh doktor di Hospital Jerantut. Dengan kad OKU ni semua kos rawatan percuma.

“Cuma menjadi sedikit beban buat saya kerana perlu menanggung kos pengangkutan untuk bawanya Kuala Lumpur setiap empat bulan sekali bagi menjalani pembedahan menukar simen, selain perlu dibawa ke Temerloh setiap dua bulan sekali untuk jumpa pakar,” katanya yang turut menanggung empat lagi anaknya yang masih bersekolah.

Masih belum mampu beli susu khas

Abdullah tidak bergantung kepada ubat melainkan ketika menjalani pembedahan, namun memerlukan susu formula khas untuk menguatkan tulang belakangnya.

“Tulang belakangnya dipasang skru khas dan sekarang ada lebih kurang empat biji skru. Bilangan skru akan bertambah ikut perkembangan usianya.

“Doktor suruh beli susu khas untuk kuatkan tulangnya tapi saya lihat kat farmasi, susu itu berharga lebih kurang RM80 dan buat masa ini saya masih belum mampu membelinya,” katanya.

Abdullah yang bersekolah di Pra Sekolah Sekolah Kebangsaan (SK) Tebing Tinggi dijangka menjalani pembedahan untuk menukar simen pada badannya esok.

Mohd Al Mutilleh berkata, dia tidak tahu sampai bila Abdullah perlu memakai simen fiber di badannya itu, sekali gus berharap anaknya itu menjalani kehidupan normal seperti kanak-kanak lain.

“Selain masalah tulang belakang, dari pemeriksaan MRI (Pengimejan Resonans Magnetik) ke atas anak saya, doktor dapati dia hanya ada sebelah saja buah pinggang.

“Selain itu, ukuran kakinya juga tidak sama, salah satu kakinya panjang sekitar 1 sentimeter berbanding sebelah lagi. Doktor juga beritahu tulang rusuk anak saya juga tak cukup,” katanya.

Tiada masalah dalam pelajaran

Meskipun sedih mengenangkan nasib anak kelima dari enam beradik itu, Mohd Al Mutilleh turut bersyukur kerana Abdullah tetap aktif dan dapat mengikuti pembelajaran seperti kanak-kanak lain.

“Saya tanya cikgu yang mengajar dia, cikgu beritahu Abdullah tiada masalah dalam pelajaran. Cuma saya ada pesan pada cikgu, dia tak dapat duduk mencangkung dan tak dapat buang air besar kerana kekangan simen yang tersekat pada pahanya. Dia cuma boleh baring dan berdiri saja,” katanya.

Mohd Al Mutilleh dalam pada itu menerima kunjungan Ahli Parlimen, Datuk Ahmad Nazlan Idris yang hadir ke rumahnya bagi menyampaikan sumbangan meringankan beban keluarga berkenaan.

Dia bersyukur atas sumbangan yang diterima sama ada daripada pimpinan setempat, penduduk sekitar dan sumbangan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan.

Orang ramai yang bersimpati dengan nasib menimpa Abdullah dan ingin menghulurkan bantuan boleh menghubungi Mohd Al Mutilleh di talian 017-9805600.


0 comments:

share2