Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, February 4, 2017

KEMENTERIAN NAFI SURAT ISU DADAH STRAWBERI DI SEKOLAH


Kementerian Nafi Surat Isu Dadah Strawberi Di Sekolah


Putrajaya – Tular menerusi media sosial apabila sekeping surat mengenai pengedaran dadah baharu dikenali sebagai ‘strawberry quick’ yang konon berleluasa di kebanyakan sekolah.

Surat yang ditandatangani Pemangku Ketua Bahagian Hal Ehwal Pelajar, Kementerian Pendidikan, Said Salleh memaklumkan kepada semua pengetua, guru besar dan maktab untuk meningkatkan kewaspadaaan.

Ia berhubung isu pengedaran dadah terbaharu berkenaan di sekolah yang tidak begitu disedari banyak pihak kerana dikatakan seperti gula-gula berperisa strawberi sehingga menyebabkan ramai pelajar menjadi penagih.

“Dengan hormat sukacita dipohonkan cikgu mengambul maklum dan meningkatkan kewaspadaan mengenai perkembangan sejenis dadah terbaru iaitu strawberry quick.


“Sila mengambil tindakan yang lebih wajar mengekang penyebarannya terutama di sekolah,” tulis kenyataan tersebut yang bertarikh 26 Januari 2017 lengkap dengan nombor rujukan fail.




Lucunya surat yang dikeluarkan pada 26 Januari lalu menggunakan tajuk dalam bahasa Inggeris iaitu ‘Awareness to the parents’ ‘New Drugs in School’. (Kesedaran kepada ibu bapa, dadah baharu di sekolah).

Bagaimanapun, Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid menerusi akaun Facebooknya, menafikan pihaknya pernah mengeluarkan memorandum kepada pengethua dan guru besar berhubung pengedaran dadah baharu itu.

Nyata, perkongsian surat palsu tersebut mendapat respon daripada netizen yang sudah terang menganggap surat berkenaan palsu kerana banyak kesalahan dari segi tatabahasa dan ejaan.

Menerusi ruangan komen, netizen nyata tidak percaya memo berkenaan kerana surat rasmi tidak ditulis dalam keadaan demikian dan sudah pasti ia lebih teratur dengan penggunaan bahasa yang betul.


0 comments:

share2