Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, January 29, 2017

[PEKAN] PROJEK TEMBIKAI EMAS POPULARKAN FELDA CHINI


Projek tembikai emas popularkan Felda Chini


Ladang apollo melon atau tembikai emas seluas lebih 20 hektar akan diusahakan generasi kedua tanah rancangan Felda Chini yang berminat dengan projek itu. 

Ia sekali gus akan menjadikan Felda Gugusan Chini sebagai pengeluar utama tembikai emas di negeri ini.

Exco Hal Ehwal Felda Pahang, Datuk Abu Bakar Harun berkata, kejayaan membanggakan projek Sentuhan Kasih Felda Chini Timur 2 membuktikan tanaman itu mempunyai masa depan cerah dan mampu memberikan pulangan lumayan.

Menurutnya, sehingga kini terdapat lebih 54,000 pokok tembikai emas ditanam dalam rumah hijau dan projek berkenaan sudah mengeluarkan hasil secara berperingkat sejak akhir tahun lalu dengan lebih 1.2 tan buah dituai setiap kali pengeluaran.

“Tembikai emas ini dijual dengan harga RM6 hingga RM10 sekilogram dan sambutan pengguna terhadap buah berkenaan begitu menggalakkan sehingga tidak dapat memenuhi permintaan masyarakat setempat dan luar.

“Menggunakan teknologi hidroponik, tembikai emas ini mengambil masa 65 hari untuk mengeluarkan hasil dan berat buah 1.5 hingga dua kilogram sebiji,” katanya dalam program memetik tembikai emas projek Sentuhan Kasih Felda Chini Timur 2.

Abu Bakar berkata, kerangupan dan rasa buah yang manis hingga mencecah 16.6 darjah Brix menjadi kelebihan utama tembikai emas itu.

Tambahnya, pihaknya akan bekerjasama dengan Felda bagi menentukan kawasan sesuai di Felda Gugusan Chini ini untuk mengusahakan projek tanaman tembikai emas secara komersial.

Katanya, banyak manfaat yang diterima peserta projek ini seperti rumah, elaun dan pekerjaan.


0 comments:

share2