Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, January 12, 2017

KILANG PROSES AYAM GUNA SIJIL HALAL PALSU


Kilang proses ayam guna sijil halal palsu


Jawi - Sebuah kilang memproses dan membungkus ayam di Kampung Changkat Dain di sini dikesan menggunakan logo Halal palsu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dalam satu serbuan yang dilakukan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri,Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) pagi semalam.

Serbuan yang dilakukan bersama Bahagian Pengurusan Halal,Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) kira-kira jam 11 pagi itu turut menemui 2,000 tiup tauhu Jepun yang menggunakan logo halal swasta tidak diiktiraf.

Timbalan Ketua Pegawai Penguatkuasa KPDNKK Pulau Pinang, Md Nasir Mohamad berkata, serbuan dilakukan hasil maklumat orang awam dan risikan yang dilakukan pihaknya sejak beberapa minggu lalu.

Menurutnya, pemeriksaan di dalam kilang terbabit menemui 50 ekor ayam yang telah diproses dan dibungkus dengan menggunakan plastik yang tertera logo Halal Jakim.

Md Nasir berkata, semakan yang dibuat mendapati kilang berkenaan tidak pernah memperoleh sijil halal berkenaan untuk membungkus dan mengedarkan ayam di pasaran.

"Kita turut menemui lebih 400 ekor ayam yang belum dibungkus didalam kilang berkenaan.

"Siasatan mendapati, syarikat terbabit yang telah beroperasi selama dua tahun mengedar ayam berkenaan di pasaraya dan mini market di sekitar negeri Pulau Pinang, Kedah dan Perlis," katanya ketika ditemui dilokasi serbuan semalam.

Turut serta dalam operasi berkenaan,Penolong Pengarah Bahagian Pengurusan Halal JAIP,Nur Hanisah Othman.

Md Nasir berkata, kesemua ayam dan tauhu Jepun dirampas manakala pemilik kilang terbabit boleh dikenakan tindakan di bawah kesalahan melanggar kata Perihal Dagangan 2011 Perakuan Halal dan Penandaan Halal jika sabit kesalahan.


0 comments:

share2