Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, January 2, 2017

[BENTONG] APLIKASI KHAS SEMPENA TAHUN MELAWAT PAHANG

Aplikasi khusus sempena Tahun Melawat Pahang



Kerajaan negeri Pahang memperkenalkan aplikasi Visit Pahang Malaysia bagi memudahkan pelancong mendapat maklumat dan penerangan destinasi pelancongan popular sempena Tahun Melawat Pahang (TMP2017).

Pengurus Besar Tourism Pahang, Datuk Ishak Mokhtar berkata, aplikasi itu dibangunkan syarikat swasta dan boleh dimuat turut secara percuma di App Store bagi pengguna telefon bimbit Apple atau Google Play untuk pengguna sistem Android.

"Aplikasi ini bukan sahaja memberi petunjuk destinasi pelancongan tetapi juga aktiviti yang boleh dilakukan di situ, tempat makanan popular dan lokasi penginapan untuk kemudahan 15 juta pelancong yang dijangka berkunjung ke negeri ini tahun ini," katanya.

Ishak berkata demikian kepada Bernama semasa ditemui pada Majlis Sambutan Tahun Melawat Pahang di Plaza Tol Bentong di sini hari ini, yang disempurnakan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Beliau berkata, pengguna sudah mula boleh memuat turun aplikasi itu, namun pelancaran secara rasmi akan diadakan pada 11 Januari ini di restoran Jaman Tori di Kuantan, yang merupakan destinasi makanan terkenal dengan daging salai. 

Mengulas mengenai TMP2017, Ishak berkata kerajaan negeri menetapkan 20 Januari depan sebagai tarikh pengisytiharan permulaan acara pelancongan itu yang akan diadakan di pekarangan Pusat Transformasi Bandar (UTC) Kuantan.

"Majlis itu dijadual disempurnakan Pemangku Sultan Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dan pelbagai aktiviti kebudayaan yang menjadi identiti Pahang akan ditonjolkan pada hari tersebut," katanya.

Sementara itu, Tiong Lai berkata, semua penduduk Pahang perlu memainkan peranan memastikan kelancaran TMP2017 yang akan menjana pendapatan, selain memastikan semua perancangan dan komitmen kerajaan negeri menjayakan program itu berbaloi.

Tiong Lai yang juga ahli Parlimen Bentong berkata, semua pihak juga perlu memberi kerjasama kepada agenda 3K bagi menarik perhatian pelancong, iaitu kebersihan, kesopanan dan keselamatan.

"Kerajaan Pahang berbelanja besar mempromosikan TMP2017 seperti bekerjasama dengan China Post pada November lalu. Hasilnya ada 60 pelawat dari China telah datang ke Bentong yang kemudiannya menjadi duta kecil mempromosikan Pahang," katanya.

Berhubung penjualan nombor pendaftaran khas 'VIP' yang bermaksud 'Visit Pahang), Liow berkata kerajaan Persekutuan telah memberi kelulusan kepada kerajaan negeri sebagai tanda sokongan kepada program pelancongan itu.

"Ini adalah bantuan kerajaan Persekutuan kerana kita faham kerajaan negeri mempunyai sumber kewangan yang terhad sedangkan promosi yang dilakukan memerlukan kewangan yang kukuh," katanya. 


Sumber - Bernama

0 comments:

share2