Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, November 23, 2016

WASPADA JUAL BELI DALAM TALIAN, KATA POLIS


selangorpolis


Shah Alam: Jumlah kes melibatkan jenayah siber terus meningkat, daripada 836 kes yang dilaporkan tahun lepas kepada 1,137 kes bagi tempoh Januari hingga Oktober tahun ini.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Selangor, ACP Mohd Sakri Arifin berkata penggunaan meluas Internet tanpa perlindungan yang betul di pihak mangsa adalah salah satu faktor kepada peningkatan senario membimbangkan ini.

Sakri menekankan kes e-dagang baru-baru ini di mana penipu “berkeliaran” di laman-laman web jual beli laman untuk menipu mangsa mereka untuk menerima wang kertas RM100 palsu yang dicetak pada kertas A4.

“Suspek menghubungi mangsa di laman web pengiklanan seperti Mudah.my dan Shoppe.my, serta menawarkan untuk membeli iPhone mangsa yang mahu menjual.

“Mereka mengatur pertemuan di tempat-tempat gelap, membayar menggunakan wang palsu dan meninggalkan tempat itu sebelum mangsa menyedari wang itu hanyalah kertas,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Selangor, di sini hari ini.

Dalam kes ini, 2 lelaki dan seorang wanita warga Thailand ditahan pada 20 November dalam satu serbuan di sebuah apartmen di Klang.

Antara yang disita itu di apartmen itu adalah 106 keping wang kertas RM100 palsu.

Suspek berusia 26 hingga 37, disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana memiliki mata wang palsu.

Jika didapati bersalah, mereka menghadapi kemungkinan dipenjara sehingga 10 tahun dan denda.

Sakri berkata, orang ramai perlu sentiasa berhati-hati apabila membuat transaksi dalam talian, atau ketika berhadapan individu yang mereka tidak pernah bertemu secara berhadapan.

“Elakkan membuat pembayaran ke dalam akaun mana-mana individu yang identitinya tidak boleh anda sahkan.

“Dan ketika ia adalah lebih lebih baik bagi orang ramai memilih kaedah pembayaran semasa penghantaran. Ia adalah lebih baik jika mereka membuat pertukaran di tempat terang dengan kamera CCTV sekitar kawasan itu.”

Sakri berkata statistik jenayah e-dagang yang dilaporkan tahun ini menunjukkan daripada 1,137 kes yang dilaporkan, 702 kes melibatkan jumlah kerugian lebih RM1.6 juta, berlaku di laman web Mudah.my.

Ke-2 dalam senarai itu ialah Facebook, dengan 195 kes dan kerugian berjumlah setengah juta ringgit, diikuti WeChat dengan 100 kes dilaporkan.


0 comments:

share2