Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, November 9, 2016

TIKET LOTERI PALSU: WARGA EMAS KERUGIAN RM120,000


pdrm


Johor Bahru - Seorang lelaki warga emas begitu teruja bila ditawarkan RM6,000 daripada hadiah tiket loteri RM120,000 yang 'dimenangi' oleh seorang lelaki Indonsia.

Tawaran itu dibuat dengan syarat warga emas itu mendahulukan wangnya sebelum wang hadiah tiket dapat dikeluarkan.

Ini kerana lelaki itu menyatakan dia menghadapi masalah menuntut hadiah tersebut kerana tidak memiliki dokumen pengenalan diri, oleh itu meminta pertolongannya. 

Warga emas itu ditemui selepas beliau selesai urusan dengan Tabung Haji di Batu Pahat dekat sini.

Ketua Polis Daerah Asisten Komisioner Abdul Wahid Musa, dalam satu kenyataan di sini hari ini berkata, kejadian berlaku antara pukul 10 pagi hingga 12 tengah hari di sebuah bangunan di Jalan Timah Sari, Batu Pahat dekat sini Khamis lepas.

Beliau berkata warga tersebut telah ditunjukkan tiket yang 'menang'. 

"Dia semakin yakin bila seorang lelaki tempatan tiba-tiba muncul (mengesahkan tiket) ketika dia sedang berbincang dengan lelaki Indonesia itu," katanya.

Warga emas itu lantas bersetuju mengeluarkan jumlah wang berkenaan dari akaunnya, kata Abdul Wahid.

Beliau berkata, ketika dalam proses untuk menuntut wang hadiah berkenaan di sebuah premis loteri, mangsa ditinggalkan di dalam kereta manakala seorang daripada suspek masuk ke dalam premis, kononnya untuk mengambil cek.

Mangsa juga siap diarahkan membuat salinan kad pengenalannya sebelum dibawa ke sebuah bank di Jalan Rahmat untuk mengeluarkan wang berjumlah RM120,000.

Suspek berusia 50an bagaimanapun menghilangkan diri bersama wang itu ketika mangsa sekali lagi diminta membuat salinan kad pengenalan. 

Suspek melarikan diri menggunakan sebuah kereta jenis Kia Sportage. 

Abdul Wahid berkata kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.


0 comments:

share2