Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, November 14, 2016

[BERA] BOMBA SASAR EMPAT LAGI PBS


Bomba sasar empat lagi PBS


Balai Bomba dan Penyelamat Triang mensasarkan sekurang-kurang empat lagi Pasukan Bomba Sukarela (PBS) ditubuhkan di seluruh daerah ini bagi memenuhi tempoh tindak balas segera.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Triang, Md Rashidi Isa berkata, sehingga kini, terdapat dua PBS yang telah ditubuhkan dan beroperasi di Felda Tembangau dan Kemayan.

Menurutnya, bagi kejadian di sekitar kawasan Felda GugusanTembangau dan Kemayan, PBS terbabit akan bertindak terlebih dahulu sementara menunggu ketibaan jentera dan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Triang.

"Kita mensasarkan supaya PBS dapat ditubuhkan di kawasan operasi Durian Tawar, Seberang Guai, Bandar 32 dan Kerayong. Sekarang, yang sedang dalam proses permohonan ialah PBS Bandar 32.

"Sekiranya semua lokasi terbabit mempunyai PBS, sekurang-kurangnya dapat membantu pihak bomba terutamanya kes membabitkan kebakaran. Kita mahu memenuhi tempoh tindak balas antara enam hingga 10 minit, iaitu masa antara jentera keluar hingga tiba di lokasi," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada Majlis Perasmian Penutupan Kursus Pengukuhan Bomba Sukarela Daerah Bera yang disempurnakan Adun Kemayan, Datuk Mohd Fadil Osman, semalam.

Seramai 30 orang ahli PBS menyertai kursus selama tiga hari di Balai Bomba dan Penyelamat Triang dengan pendedahan ilmu dan kemahiran mengenai teknik pemadaman dan penyelamatan serta penggunaan peralatan.


0 comments:

share2