Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, July 31, 2016

WORLD #QURANHOUR 9 ZULHIJJAH INI


World #QuranHour 9 Zulhijjah ini


Shah Alam - Buat julung kalinya, acara kemuncak bagi penyatuan hati semua ummah dengan al-Quran di seluruh dunia, World #QuranHour bakal berlangsung pada 9 Zulhijjah ini.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Warisan Ummah Ikhlas, Marhaini Yusoff berkata, tarikh tersebut dipilih bersempena dengan perjumpaan terbesar umat Islam di hari Arafah, pada 9 Zulhijjah nanti.

"Ini adalah kesinambungan inisiatif sejak 2013 melalui #AktifkanRumahNgaji dan #MalaysiaNgaji yang diadakan pada setiap 24 Ramadan.

"Sempena perjumpaan terbesar umat Islam di Arafah, kita ingin bersatu hati mengajak diri, keluarga, kakitangan dan ummah seluruhnya untuk menghidupkan al-Quran dalam kerja dan tindak-tanduk," katanya.

Menurut Marhaini, buat pertama kali juga, sebagai simbol komitmen penyatuan hati bersama al-Quran, semua media utama di negara ini akan bergabung tenaga menjayakan World #QuranHour.

"Komitmen dan persetujuan untuk bersama telah diterima daripada pimpinan tertinggi Kumpulan Media Prima Berhad, RTM, TV Alhijrah, Astro, Bernama serta akhbar utama Utusan Malaysia, Kosmo, NST, Berita Harian dan Harian Metro serta Sinar Harian," katanya.

Katanya, pelaksanaan program perdana World #QuranHour bakal berlangsung di Masjid Ahmad Shah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) bermula jam 9 pagi mengikuti waktu Arafah.

Lebih 1,000 pusat di bawah #AktifkanRumahNgaji yang menawarkan pengajian secara percuama bagi mengajak ummah berinteraksi dengan al-Quran, membaca, memahami dan mengamalkan sehingga lahir kerangka fikir yang akhlak mulia berlandaskan al-Quran.

#MalaysiaNgaji merupakan inisiatif tahunan bermula tahun lalu untuk meluangkan masa sejam bersama al-Quran bagi mengajak masyarakat berinteraksi dengan al-Quran serentak selama sejam di seluruh Malaysia termasuk rakyat Malaysia yang berada di luar negara.


0 comments:

share2