Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, May 3, 2016

#PRNSARAWAK: SARAWAK FOR SARAWAKIANS `BUNUH' SENTAP DAP, PKR?




Kuching: Bagi orang dari Semenanjung yang kali pertama tiba di bumi Kenyalang, mungkin akan terpinga-pinga kehairanan melihat ada kenderaan di negeri ini yang menampal pelekat cermin Sarawak for Sarawakians.

Ayat tiga perkataan bahasa Inggeris ini malah cukup popular ketika kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) ke-11 kali ini khasnya dimainkan parti-parti pembangkang termasuk yang diketahui memang berasal dari Semenanjung.

Untuk makluman, Sarawak for Sarawakians mula menjadi sensasi apabila kerajaan Sabah dan Sarawak pada tahun lalu merayakan secara rasmi 22 Julai sebagai tarikh kedua-dua negeri itu merdeka daripada penjajahan British.

Ia sebagai mengenang kembali peristiwa bersejarah yang berlaku pada 1963 iaitu lebih sebulan sebelum dua negeri berkenaan menyertai Persekutuan Malaysia pada 16 September susulan dianjak daripada tarikh asalnya 31 Ogos.

Namun gerakan yang dianggap seumpama organisasi bawah tanah tidak diiktiraf pihak berkuasa itu mendakwa kononnya kerana usaha merekalah selama ini kerajaan Sabah dan Sarawak ‘terpaksa’ merayakan tarikh tersebut.

Hakikatnya, gerakan kemerdekaan Sarawak jika merujuk sumber Sarawak for Sarawakian sendiri sudah bermula awal daripada organisasi tempatan, Pemuda Melayu Sibu dikenali sebagai Rukun 13 yang dibentuk pada 1943.




Mereka terdiri daripada 13 orang pejuang Melayu diketuai tokoh terkenal, Rosli Dhobi menentang pentadbiran pegawai bangsa Eropah yang menyokong penjajahan British di Sarawak sejak zaman Rajah Charles Brooke lagi.


Pergerakan ini lumpuh pada 1950 apabila Rosli dihukum mati manakala yang lainnya dipenjarakan. Itu cerita zaman dulu kala dan bermodalkan idea ala revolusi itulah menjadi pencetus kewujudan Sarawak for Sarawakians.


Malangnya kempen seumpama gerakan pemisah di Selatan Thailand atau Mindanao, Filipina itu diambil pula kesempatan parti pembangkang yang sah datang dari Semenanjung iaitu DAP, PKR, PAS dan terbaharu PAN.


Lucunya, bagi yang prihatin, tentu sedar semua acara pembangkang Semenanjung ini konon berjuang untuk kuasa hak autonomi Sarawak malah semua lambang kempen, logo parti waima slogan pun mesti ada tema Sarawak.


Anehnya, mereka dari segi sejarah asal-usul pun bukan parti tempatan Sarawak seperti komponen BN Sarawak yang langsung tiada parti Semenanjung termasuk UMNO; serta parti pembangkang domestik iaitu PBDS dan Star.


Justeru, ada juga kalangan penduduk tempatan dan penganalisis politik di Sarawak menyifatkan gerakan Sarawak for Sarawakians sebenarnya membantu mempercepatkan ‘kematian’ empat parti pembangkang Semenanjung itu.




Memang betul kesemua calon parti pembangkang Semenanjung itu memang anak tempatan, namun semua telah maklum dari segi organisasi rasmi, mereka masih lagi ‘berkiblatkan’ ibu pejabat sebenarnya di Semenanjung.


Ini termasuk dari segi dana, bahan politik, waima kehadiran ramai pemimpin mereka dari Semenanjung untuk membantu kempen pada PRN kali ini membuktikan DAP, PKR, PAS dan PAN memang totok asal Semenanjung.


Untuk rekod, pada persidangan Dewan Undangan Negeri baru-baru ini, Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen pernah mencabar Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem mengharamkan UMNO bertapak di Sarawak.


Pengerusi BN Sarawak itu memulangkan balik ‘paku keras’ apabila mengumumkan kerajaan Sarawak bukan sahaja melarang UMNO masuk ke negeri tersebut, malah mencabar DAP dibubarkan dan ditubuh parti mereka sendiri.


Chieng Jen dilaporkan ‘terkedu’ enggan menyahut cabaran Adenan sebab tahu DAP menerima sokongan kuat kaum Cina di Sarawak hasil menumpang imej parti Semenanjung itu dan akan lumpuh jika diwujudkan parti lain.


Persoalannya beranikah pemimpin tertinggi DAP, PKR, PAS dan PAS membubarkan cawangan parti itu sendiri di Sarawak selaras dengan tindakan mereka kuat menyokong perjuangan Sarawak for Sarawakians selama ini?


0 comments:

share2