Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, October 10, 2015

PEMBANGKANG PERTAHAN AKTIVIS HINA SULTAN JOHOR




Kuala Lumpur – Parti pembangkang membantah tindakan polis menahan aktivis, Khalid Mohd. Ismath kerana menyebarkan khabar angin di media sosial bagi memburuk-burukkan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Setiausaha Agung Parti Sosialis Malayisa (PSM), Sivarajan Arumugam mendakwa, penahanan itu tidak masuk akal kerana tindakan Khalid menyebarkan khabar angin yang memburuk-burukkan Sultan Johor bukan satu jenayah, menghasut atau ugutan.

“Sememangnya tidak masuk akal kenapa dia perlu ditahan dan direman. Tindakan polis memohon lanjutan reman jelas menunjukkan niat jahat mereka untuk terus menghukum Khalid dan mengintimidasi beliau,” dakwanya dalam satu kenyataan media pada Sabtu.

PSM sebelum ini memaklumkan Khalid ditahan di pejabatnya pada Rabu dan sepasukan polis Ibu Pejabat Polis Daerah Johor Bahru Selatan.

Dia didakwa ditahan di bawah Seksyen 233 Akta Komuniksi dan Multimedia kerana membuat posting berkenaan kes bekas peguam kerabat Diraja Johor, Kamal Hisham dan Sultan Johor bagi memburuk-burukkan Kesultanan Johor.

Sehubungan itu, Sivarajan meminta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) campur tangan dan mendesak pihak polis jangan menindas Khalid hanya kerana menyebarkan maklumat yang tidak baik mengenai Kesultanan Johor.

Khalid sebelum ini pernah didakwa terlibat dalam perbuatan ganas menendang seorang anggota polis trafik yang terjatuh ketika bertugas sewaktu dia menyertai perhimpunan haram Bersih 3.0 anjuran beberapa badan bukan kerajaan (NGO) dan parti pembangkang pada tahun 2012.

0 comments:

share2