Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, May 29, 2015

PERANG CYBER MENJELANG MUKTAMAR PAS

Muktamar Pas




1. SAYA tidak dapat gambarkan bagaimana sengitnya perang cyber sepanjang tempoh menghampiri detik Muktamar Agung Pas nanti. Pelbagai pihak mula mengambil bahagian dengan aneka pendekatan yang membawa misi masing - masing. Lebih menarik, DAP yang tidak ada kena mengena dengan muktamar Pas itu pun "galak gatal" mencampuri urusan dalaman Pas.

2. Media baru jadi meriah dengan pelbagai label dan ia bagaikan peluru M16 yang dilepaskan ke arah musuh masing - masing untuk memastikan kepala dan dada dirobek semahunya. Semuanya bertindak nekad tanpa peduli lagi kesan sampingan atau kesan langsung yang bakal berlaku.

3. Pihak ketiga yang paling ramai terlibat dan mereka adalah cybertrooper dan sharpshooter. Sama ada mewakili satu pihak secara sukarela atau mereka sememangnya dibayar khusus atau sememangnya mereka bermaksud mahu mengadu domba dan melagakan antara pihak yang berkonfrantasi.

4. Pertembungan sengit ini turut melibatkan pihak keempat. Satu pihak yang asalnya tidak terlibat langsung dengan perang cyber ini tetapi terseret secara tidak langsung kerana mereka juga adalah pengguna tegar media baru.

Maklumat dan jaringan sosial mereka terpaksa melalui jalur lebar media baru tersebut. Akhirnya, mahu tidak mahu mereka turut terpalit dalam menentu sikap samaada pro dan kontra sekalipun di dalam hati mereka penuh dengan taman dan bunga.

5. Terlalu sedikit mereka yang benar - benar ambil sikap berkecuali melainkan kecuali mereka adalah kecuali yang berpihak jua. Jaringan gerak hidup mereka dikepong oleh Whatsapp grup, Telegram, Facebook, Twitter, Instagram, WeChat, SMS, blog dan website. Hampir tiada jalan keluar kecuali mereka yang hanya berkurung di ceruk dapur beratap nipah.

6. Suka atau tidak, demikianlah situasi di pentas politik tanahair kita buat masa ini. Kalaulah label itu peluru dan bom, tentu sahaja kita bagai berada di bandar Allepo dan Hums atau di Genting Gaza yang gamat dengan bedilan senapang dan meriam.

Lebih sadis, peluru tidak kenal mangsa. Ramai pula menjadi mangsa peluru "sesat" yang tidak tahu arah datangnya.

7. Label terdapat dua kategori sifatnya. Label yang bersifat benar dan label yang bersifat fitnah. Al-Quran juga sarat dengan label tetapi pastinya penggunaan label di dalam al-Quran adalah benar.

Label seperti kafir, munafiq, musyrik, toghut, sesat, khianat, bodoh, himar, boneka dan sebagainya memang terdapat dalam wahyu ALLAH dan ditujukan kepada sebahagian manusia.

Saya ambil satu contoh firman ALLAH SWT: Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah berhakim kepada hukum al-Quran yang telah diturunkan oleh ALLAH dan kepada hukum Rasulullah," nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu. Surah An Nisa' : 61

8. Ayat ini menyaksikan bagaimana ALLAH SWT menyebut golongan yang tidak mahu melaksanakan hukum ALLAH SWT dan RasulNYA sebagai golongan munafiq iaitu berpura - pura Islam.

Kedudukan begini kita tidak boleh menolak dan mempertikai al-Quran kenapa melabel manusia dengan munafiq, bodoh, tolol, samseng, khianat, jahil, sesat, dan lain - lain yang sangat banyak dalam al-Quran bah kan juga sunnah Nabi SAW. Label kategori ini adalah label yang bersifat benar.

9. Sementara label yang bukan pada sasaran yang betul dan tidak mempunyai bukti atau saksi yang benar maka ia adalah label yang bersifat fitnah. Biasanya digunakan untuk membunuh karektor dan menjatuhkan imej seseorang.

Label jenis ini dilarang dan tidak dibenarkan oleh Islam. Memanggil para alim ulama dan para pejuang Islam yang mukhlisin serta insan yang soleh dengan panggilan , gelaran atau label yang buruk adalah keji dan hina.

0. Justeru sebagai seorang anggota Jamaah Islam, kita patut tahu perkataan yang mahu ditulis dan istilah yang mahu diungkap atau label yang mahu ditampal agar tidak terjebak dalam melepaskan "peluru" pada sasaran yang salah.

Itu adalah fitnah yang keji. Bertaqwalah kepada ALLAH SWT. Kata pada yang benar itu benar dan kata pada yang bathil itu bathil. Jangan kata pada yang benar itu bathil dan jangan kata pada yang bathil itu benar pula jangan diam dari berkata benar.

Sekian.

Nasrudin Hassan




0 comments:

share2