Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, December 30, 2014

ROMPIN : PULAU TIOMAN JUGA DIANCAM BANJIR



Setelah berita negeri Kelantan diancam bencana banjir yang teruk selain beberapa daerah di negeri Pahang sendiri, tiba-tiba kita dikejutkan pula oleh banjir yang melanda pulau Tioman.

Pulau Tioman yang terkenal sebagai destinasi pelancongan pulau di negeri Pahang mungkin tidak pernah mengalami keadaan sebegini sebelumnya, namun inilah yang terjadi apabila perubahan cuaca dunia.

Banjir yang berlaku kelmarin (28 Dis.) telah mengakibatkan beberapa buah kampong di Tioman dinaiki air yang turun dari bukit-bukit dan gunung yang memenuhi beberapa buah sungai disana yang tersekat oleh air pasang besar. Sungai Juara, sungai Tioman, sungai Mentawak, sungai Tekek adalah antara sungai-sungai yang terkesan oleh hujan dan banjir berkenaan.

Diberitakan bahawa terdapat lebih dari 100 keluarga telah dipindahkan ke Kg. Tekek. Dua keluarga dari Kg Nipah juga sudah dipindahkan ke Kg Mukut kerana bimbang dengan keadaan air mengalir deras tersebut yang mula membanjiri kampung berkenaan.

Selain dari hujan yang menyebabkan arus air mengalir deras menerjah kediaman penduduk sekitar Tioman, ia juga mengakibatkan kejadian tanah runtuh serta memutuskan laluan darat dari Kg Tekek ke Kg Juara. Hujat lebat juga menyebabkan berlakunya tanah runtuh di Kg Air Hantu.

Selain itu, Sekolah Kebangsaan Juara dan Kg Nipah juga dilaporkan sudah dinaiki air. Ketua Polis Daerah Rompin, Deputi Superintendan Johari Jahaya menyatakan tindakan susulan melibatkan beberapa pihak yang berkenaan sedang diatur dan akan dilaksanakan seberapa segera.

Foto kesan banjir di Tioman yang dimuat naik di laman facebook: (Klik Sini)


















0 comments:

share2