Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, December 29, 2014

LIPIS: JAMBATAN BAHARU RUNTUH


Jambatan Aur Gading, kawasan Padang Tengku yang merentangi Sungai Tanum runtuh berikutan banjir besar melanda di daerah Lipis empat hari lepas.


Kuala Lipis - Jambatan baharu Aur Gading di laluan alternatif antara Bukit Kota-Chegar Perah ke Merapoh runtuh dan berlaku mendapan laluan berikutan musibah banjir melanda di daerah Lipis lima hari lepas.

Jambatan konkrit itu runtuh berikutan air Sungai Tanum melimpah dan arus deras sehingga menyebabkan tebing runtuh dan sebahagian ‘beam’ patah dan jalan raya di situ turut mendap.

Tinjauan mendapati tiga buah jambatan runtuh di Kampung Aur Gading membabitkan jambatan baharu, jambatan gantung dan jambatan besi (bailey) runtuh menyebabkan semua perhubungan darat di beberapa buah kampung terputus dan pelajar terpaksa menggunakan bot apabila sesi persekolahan bermula awal tahun hadapan.

Turut dihanyutkan banjir sebanyak enam buah kediaman penduduk Kampung Aur Gading ditimpa musibah itu.

Adun Padang Tengku, Datuk Mustapa Long, berkata berikutan kejadian itu laluan alternatif kenderaan ke negeri Kelantan melalui Sungai Koyan ke Bukit Kota terkandas termasuk yang menghala dari arah Chegar Perah.

“Bagaimanapun, seramai 374 orang penduduk Aur Gading dan 560 orang di Chegar Perah yang terkepung dengan banjir di situ selamat dan bantuan makanan dihantar dengan menggunakan bot di Sungai Jelai melalui kampung Seberang Jelai,” katanya di sini, semalam.

Menurutnya, keadaan air Sungai Tanum mulai surut dan orang ramai termasuk kenderaan diminta jangan menghampiri jambatan yang runtuh dan melalui kawasan mendapan di situ.

0 comments:

share2