Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, November 17, 2014

KUANTAN – UTAMAKAN LOKASI BERISIKO SELENGGARA SISTEM PERPARITAN

Andansura (kiri) bersama Sumiliana (tengah) ketika turun padang meninjau lokasi bermasalah.



Sistem perparitan dan saliran yang tidak diselenggarakan dengan baik menjadi punca utama masalah banjir di sekitar Balok.

Hasil rungutan dan aduan penduduk, tinjauan ke lokasi bermasalah dilakukan Adun Semambu, Andansura Rabu dan lawatan susulan turut dijalankan bagi mencari jalan penyelesaian.

Andansura berkata, antara dua lokasi yang dikenal pasti ialah keadaan longkang dan sistem perparitan tidak diselenggara dengan baik di Balok Maju/Sejahtera serta Taman Balok Jaya.

Menurutnya, berusaha mengatasi masalah berkenaan pihaknya sekali lagi turun padang bersama kakitangan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Kuantan supaya langkah selanjutnya dapat diambil.

“Memang banyak kawasan di sekitar Balok dan Beserah dikenal pasti mempunyai masalah sebegini.

“Kali ini kita turun padang bersama pegawai dan kakitangan JPS serta mereka memberikan respons dan kerjasama yang baik.

“Tindakan segera akan diambil bagi mengatasi masalah di Taman Balok Maju/Sejahtera dan mereka memberi jaminan kerja-kerja pembersihan akan dijalankan selewat-lewatnya minggu hadapan.

“Manakala, bagi kawasan Taman Balok Jaya dan beberapa lagi lokasi bergantung kepada keutamaan serta peruntukan yang ada.

“Tujuan kita membawa sekali JPS ke lokasi supaya mereka dapat melihat sendiri permasalahan yang ada dan mengambil tindakan sewajarnya demi kepentingan penduduk di kawasan berkenaan,” katanya kepada Sinar Harian ketika lawatan ke lokasi, di sini, kelmarin.

Sementara itu, Jurutera Daerah JPS Kuantan, Sumiliana Sulong berkata, JPS berusaha mengatasi masalah yang dibangkitkan tetapi ia tidak dapat dijalankan secara serentak memandangkan ia bergantung kepada peruntukan dan keutamaan.

“Tindakan yang diambil ini juga adalah sebagai persiapan menghadapi musim banjir dan kita memang sudah bersiap sedia.

“Sebahagian kerja-kerja sudah dijalankan bagi mengelak kejadian tidak diingini, manakala sebahagiannya pula masih menunggu tindakan selanjutnya.

“Kerja-kerja yang dijalankan juga bergantung kepada keutamaan dan yang lebih berisiko serta ada juga terpaksa menunggu kelulusan peruntukan,” katanya.




0 comments:

share2