Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, May 27, 2013

Bangga Wujud Laman Mat Kilau


JERANTUT - Usaha Majlis Daerah Jerantut (MDJ) membina Laman Mat Kilau di hadapan Ibu Pejabat Polis Jerantut wajar dipuji kerana memberi maklumat kepada masyarakat mengenai tokoh Pahang yang banyak berjasa.

Penduduk, Mohd Hairizal Yahya, 32, berkata, sebagai warga daerah ini, dia bangga melihat Laman Mat Kilau yang berdiri teguh di tengah bandar, di mana ia mampu meningkatkan semangat cintakan tanah air kepada penduduk di sini.

Menurutnya, Jerantut kaya dengan sejarah peperangan dan pastinya nama Mat Kilau tidak akan pernah terpisah daripada dikaitkan dengan daerah ini.

“Kita sedia maklum daerah ini merupakan bandar tumpuan pelancong yang singgah sebelum bertolak ke Taman Negara. Sebagai penduduk di sini, pastinya saya gembira kerana Laman Mat Kilau mampu menunjukkan kepada pelancong bahawa terdapat ramai tokoh berjasa di daerah ini.


“Kita juga bangga dengan usaha MDJ menceriakan bandar ini. Landskap, papan tanda dan tumbuhan berbunga yang mewarnai persekitaran bandar ini pastinya memberikan imej yang baik kepada pelawat,” katanya kepada Sinar Harian.

Mohd Hairizal berkata, ketika ini petugas MDJ sibuk memasang papan tanda memaparkan tokoh sejarah tersohor di Pahang yang diabadikan di setiap persimpangan masuk dan keluar bandar Jerantut.

Katanya, nama-nama tersohor seperti Mat Kilau, Pawang Nong, Tok Gajah, Datuk Kurnia Budiman, Ahmad Kotot dan ikon sejarah lain terpampang megah.

“Usaha mengetengahkan tokoh tempatan menerusi projek landskap bandar adalah idea yang sangat bagus kerana secara tidak langsung memaparkan budaya tempatan, di samping menerapkan nilai sejarah kepada generasi muda,” katanya.

0 comments:

share2