Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, April 25, 2011

3 TANDAS DAN CMK




Sini ada cerita menarik tentang 3 tandas. Orang Melayu dahulu kala tidak mempunyai sistem buang najis yang sistematik. JAMBAN itu makna kesingkatan JA(Jalan) M(Manusia) B(Buang) N(Najis).

Dulu-dulu ada tiga tandas. Satu tandas timbul, kedua tandas baling dan ketiga tandas pusing.

Tandas timbul ini selalunya kat sungai. Jika insan yang berhajat membuang air besar itu malu diketahui orang perbuatannya, dia boleh melabuhkan punggungnya ke dalam sungai dan buang. Najisnya hanya akan timbul dan hanyut ke hilir. Ini dinamakan tandas timbul.

Tandas kedua adalah tandas baling. Jika sesak-sesak dalam hutan, buang saja najis ke dalam daun keladi atau apa-apa saja daun. Lepas itu, lempar atau baling ke dalam gaung dan sebagainya. Ini dinamakan tandas baling.

Tandas yang ketiga ini mengingatkan saya kepada sahabat kita Cucu Mat Kilau atau CMK. Tandas pusing ini kisah orang buang air besar dibalik banir. Sedang enak membuang air besar, jika ada orang lalu, dia akan berpusing sedikit, ada lagi orang lalu, dia pusing lagi, dan begitu seterusnya hingga dia menemui najis mula-mula tadi.

CMK suka keluar parti. Mula-mula keluar UMNO masuk PKR. Sekarang keluar PKR, mungkin nak masuk PAS. Lepas itu keluar PAS, nak masuk DAP dan akhirnya mungkin nak masuk UMNO balik. Semua pusingan itu penuh dengan najis-najis yang ditinggalkannya!

0 comments:

share2