Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, July 8, 2019

[KUANTAN] TENAGA SOLAR MESRA ALAM







Pengerusi Jawatankuasa Sains, Teknologi, Teknologi Hijau, Komunikasi dan Multimedia Negeri Pahang, YB. Dato' Mohammad Fakhruddin bin Mohd Ariff mengadakan mesyuarat bersama Persatuan Perusahaan Photovoltaic Malaysia (MPIA) yang diwakili oleh Pengarah Urusan, En. Joe Wong bersama jawatankuasanya Wisma Sri Pahang, hari ini.

(MPIA) adalah organisasi sukarela yang memberi pendedahan kearah penggunaan tenaga fotovoltaic seperti Tenaga Solar (Solar PV) dimana mereka banyak terlibat menganjurkan seminar dan bengkel tentang Tenaga Solar di Malaysia mahupun luar negara.

Perbincangan berkenaan MPIA Solar National Road Show 2019 yang akan diadakan di Kuantan pada Ogos ini serta bertukar fikiran tentang penggunaan Solar masa kini dan masa hadapan terutama bagi negeri Pahang.

Untuk pengetahuan, Negeri Pahang telah menjalankan lapan projek tenaga diperbaharui (RE) seperti pembangunan sebuah ladang solar bersepadu di Gambang dan tujuh loji jana kuasa hidro mini di beberapa lokasi sepanjang Sungai Pahang berjumlah RM1.3 Bilion yang dibuat secara berperingkat dan dibangunkan oleh Malakoff Corporation Bhd, pengeluar tenaga bebas (IPP) terbesar di Malaysia dengan kerjasama Touch Mechanica Sdn Bhd (TMn).

Kerajaan Pahang dibawah pimpinan Menteri Besar, Dato' Sri Wan Rosdy wan Ismail sentiasa berusaha untuk memangkin perkembangan teknologi (RE) seperti tenaga solar elektrik bagi mencapai agenda Teknologi Hijau yang mesra alam dimana dapat mengurangkan pelepasan gas karbon dioksida ke udara. Di samping itu, Teknologi Solar juga dapat menjimatkan bil elektrik penduduk. InshaAllah.


0 comments:

share2