Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, April 29, 2014

NEKAD BOIKOT




Mesir - Parti perikatan Islam di Mesir nekad untuk memboikot pilihan raya presiden pada 26 dan 27 Mei depan.

Kelmarin, Perikatan Kebangsaan pro-Legitimasi yang dipimpin gerakan Ikhwanul Muslimin turut menyifatkan proses pemilihan itu sebagai satu sandiwara bertujuan untuk melantik presiden yang merancang rampasan kuasa pada Julai lalu.

"Pemimpin rampasan kuasa telah melakukan perbuatan jenayah sama seperti yang dilakukan rejim Zionis terhadap Palestin," kata jurucakap perikatan tersebut.

Sabtu lalu, penyokong kumpulan terbabit bertindak mengadakan protes sebagai membantah pencalonan bekas Ketua Tentera, Abdel Fattah al-Sisi dalam pilihan raya presiden.

Al-Sisi bakal berhadapan tentangan ahli politik berhaluan kiri, Hamdeen Sabahi yang pernah ditewaskan bekas Presiden digulingkan, Mohammed Mursi ketika pilihan raya lalu.

Pemimpin dalam rampasan kuasa tersebut juga telah menggantung Perlembagaan dan membubarkan Parlimen selepas insiden penggulingan Mursi yang dilihat sebagai persediaan awal untuk beliau bertanding bagi merebut jawatan presiden.

Minggu lalu, ribuan penduduk Mesir berhimpun di beberapa bandar sambil melaungkan slogan mengutuk pencalonan Al-Sisi yang didakwa mendapat sokongan majoriti rakyat untuk menerajui negara itu, dipetik dari laporan Press TV.

0 comments:

share2