Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, October 22, 2019

652 KAWASAN BERISIKO BANJIR, AIR PASANG BESAR DIRAMAL DISEMBER INI, PAHANG SIAP SEDIA.








Mesyuarat Jawatankuasa Banjir Negeri Pahang 2019 yang dipengerusikan oleh Timbalan Setiausaha Kerajaan Pahang (Pengurusan) merangkap Pengerusi Mesyuarat Jawatankuasa, Pengerusi Bencana JPBN Bilangan 3/2019, YH Dato' Mohd Zakaria Bin Ibrahim di Bilik Gerakan Negeri, Tingkat 7, Wisma Sri Pahang, hari ini.

Mesyuarat ini diadakan bertujuan bagi memastikan persiapan jabatan Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat yang berada dalam Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) siap sedia menjelang permulaan musim tengkujuh (Moonsun) yang diramal awal bulan November ini dengan keadaan cuaca yang tidak menentu dimana ianya boleh mengundang terjadinya bencana banjir, ribut petir dan angin kencang di beberapa kawasan dalam Negeri Pahang.

Antara intipati yang diberi penekanan ialah, fasa peralihan angin monsun yang dijangka akan mengakibatkan fenomena cuaca yang ekstrem seperti ribut petir, hujan lebat dan langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil.

Taburan hujan bermula November, Disember ini dan Januari tahun hadapan yang dikeluarkan Jabatan Meteorologi dan Jabatan Alam Sekitar Negeri Pahang turut diambil kira dan dibincang bersama.

Dalam pada itu, peranan dan tanggungjawab Jawatankuasa Pusat Pemindahan (dikalangan komuniti setempat) harus diberi perhatian dan ditambah baik terutama berkenaan urusan pendaftaran mangsa, agihan bekalan makanan, kesihatan dan kebersihan, keselamatan, aktiviti dan anggota sukarelawan.

Laporan kemajuan projek tebatan banjir terutama dikawasan berisiko tinggi seperti pembinaan Ban Leeve Sungai Pahang di Pekan, kerja mempertingkatkan aliran sungai, pembinaan RTB Lembah Bertam dan Sungai Ringlet di Cameron Highlands, projek naik taraf Sungai Belat dan pembinaan pencegah banjir di beberapa kawasan di Kuantan turut diberi perhatian dalam mesyuarat ini.

Kebanyakkan projek ini telah siap sepenuhnya dan dijangka akan mengurangkan risiko terjadinya banjir.

Sebagai maklumat, sebanyak 652 kawasan di negeri Pahang berisiko banjir sama ada banjir kilat atau ketika moonsun melanda dan ia perlu diberi perhatian begitu juga jangkaan ketibaan air sungai khususnya ketika kenaikan air yang mendadak di hulu. Air laut pasang besar pula dijangka akan terjadi pada 13-18 Disember dan 25-30 disember ini.

Kerajaan Pahang telah membuat banyak penambahbaikan dan melakukan segala persiapan sejak awal lagi bagi menghadapi bencana banjir. Semoga mesyuarat pada hari ini memberi banyak panduan, rancangan dan memudahkan urusan semua pihak apabila tibanya moonsun.

Terima kasih kepada semua wakil Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) yang hadir pada mesyuarat hari ini.


0 comments:

share2