Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, July 11, 2018

GST SIFAR JADI BAHAN KETAWA DUNIA



GST Sifar Jadi Bahan Ketawa Dunia



KEPUTUSAN Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menurunkan kadar cukai barangan dan perkhidmatan (GST) kepada 0 peratus atau sifar telah mengakibatkan negara bukan sahaja kehilangan pelabur, bahkan juga menjadi bahan ketawa dunia.

Menurut Presiden Empirical Malaysia, Anina Saadudin, dakwaan Pakatan Harapan (PH) selama ini kononnya GST membebankan rakyat, ternyata hanyalah bohong semata-mata.

Buktinya ujar beliau adalah harga barang yang kebanyakannya naik walaupun setelah tiga bulan kadar GST disifarkan.

“Keputusan Tun M menurunkan GST kepada 0 peratus sememangnya diketawakan dunia kerana hampir 95% negara di dunia telah melakukan transformasi ekonomi dengan melaksanakan GST.

“Tetapi Malaysia di bawah PH membohongi rakyat dalam kempen PRU14 bahawa GST membebankan rakyat. Mungkin rakyat seronok untuk tiga bulan kerana tiada GST di dalam bil mereka.

“Hakikatnya, walaupun GST tiada, harga barang tetap sama, malah kebanyakkannya bertambah naik,” katanya dalam satu kenyataan.

Selain itu, beliau yang merupakan antara pengasas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu turut meramalkan kedudukan ekonomi rakyat akan bertambah buruk apabila cukai jualan dan perkhidmatan (SST) mula berkuatkuasa September nanti.

“Jika kini tarif elektrik yang naik, tunggu sehingga SST berkunjung tiba. Rakyat akan gigit jari kerana tiada satu pun manifesto (PH) yang ditunaikan, malah rakyat semakin miskin dan hidup tertekan kerana harga barang melambung tinggi.

“Kekurangan pelabur akan menyusahkan negara kerana peluang pekerjaan akan berkurangan, pekerja diberhentikan, peluang perniagaan semakin kurang, kontrak kerajaan semakin tiada, dan akhirnya bukan sahaja masyarakat Melayu yang akan menangis, malah masyarkat Cina dan India akan turut gigit jari,” tegas Anina.


0 comments:

share2