Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, April 19, 2018

[KUANTAN] GALAK PEGAWAI MASJID SERTAI KOPERASI MASJID



Galak pegawai masjid sertai koperasi masjid




Pemangku Raja Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah bertitah supaya 2,670 pegawai dari 563 masjid di seluruh negeri menyertai koperasi masjid.

Tengku Abdullah bertitah, penubuhan koperasi pegawai masjid adalah bertujuan membantu kakitangan masjid terdiri daripada imam dan bilal menjana pendapatan baru melalui aktiviti perniagaan dari koperasi.

Titahnya, perkara itu menarik perhatiannya sejak tahun lalu sebelum membuat keputusan agar koperasi itu ditubuhkan.

“Kesedaran terhadap koperasi masih rendah justeru, saya amat berbesar hati supaya koperasi pegawai masjid ini dapat menjadi contoh kepada koperasi masjid di negeri lain.

“Selain pegawai masjid, saya juga mahu kakitangan Majlis Ugama dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip) turut menyertai koperasi berkenaan,” titahnya ketika berkenan merasmikan Penubuhan Koperasi Pegawai Masjid Negeri Pahang Berhad dan Koperasi Kakitangan Istana Abdul Aziz Pahang Berhad, semalam.

Turut berangkat, Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Hadir sama, Menteri Besar, Dato' Sri Adnan Yaakob dan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hamzah Zainuddin.

Tengku Abdullah bertitah, penubuhan koperasi itu antara lain sebagai membela kebajikan pegawai masjid melalui hasil kegiatan yang dijalankan koperasi.

Titahnya, peranan koperasi juga bukan sahaja kepada ahli semata-mata tetapi juga masyarakat setempat.

“Saya yakin, kementerian melalui Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) dapat memberi khidmat nasihat dan mengendali kursus berkaitan kepada ahli koperasi pegawai masjid ini.

“Dalam masa sama, saya juga akan memantau dan sedia membantu jika diperlukan,” titahnya.

Dalam pada itu, Tengku Abdullah mencadangkan agar koperasi itu melibatkan diri dalam sektor perbankan Islam, kesihatan, perladangan dan pertanian.

Tengku Abdullah turut berbesar hati dengan peruntukkan RM200,000 SKM kepada kedua-dua koperasi tersebut.


0 comments:

share2