Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, July 2, 2017

PASANGAN JUAL KUIH RAYA 'GHAIB' BAKAL DIJEL 10 TAHUN






Singapura – Seorang wanita dan seorang lelaki dicekup kerana disyaki terlibat dalam beberapa kes penipuan berkaitan penjualan kuih dan kek Hari Raya Puasa yang sebenarnya tidak wujud.

Ia susulan polis Singapura menerima beberapa aduan antara 19 dengan 21 Jun daripada ramai mangsa yang pernah ditipu setelah menempah biskut dan kek sempena perayaan Aidilfitri yang diiklankan menerusi laman Instagram.

Menurut media tempatan, setelah menghubungi penjual, mangsa diarahkan supaya membuat pembayaran terlebih dahulu. Namun, mereka tidak menerima kuih-muih yang ditempah malah penjual itu tidak dapat dihubungi.

Para pegawai dari Divisyen Polis Bedok menjalankan siasatan menyeluruh untuk mengenal pasti identiti suspek dan akhirnya berjaya memberkas seorang wanita berusia 23 tahun, dan seorang lelaki berumur 32 tahun pada 29 Jun.

Wanita itu akan didakwa di sebuah mahkamah pada 1 Julai atas tuduhan penipuan serta boleh dijatuhi hukuman penjara sehingga 10 tahun dan dikenakan denda. Tetapi siasatan ke atas suspek lelaki pula masih lagi dijalankan.

Meskipun membeli-belah secara online adalah lebih mudah, orang ramai dinasihati pihak polis republik itu supaya membeli produk hanya daripada wadah rasmi bahkan mengambil pelbagai langkah berjaga-jaga antaranya:

– Perlu beri perhatian bahawa individu yang menjual barangan atas talian adalah orang tidak dikenali.

Justeru, sebelum membuat sebarang urus niaga, pastikan bagaimana laman itu melindungi kepentingan anda atau dapat membantu anda menyelesaikan masalah sekiranya berlaku pertelingkahan;

– Sekiranya boleh, buat pembayaran hanya setelah barang yang ditempah sampai kepada anda;

– Jika pembayaran perlu juga dibuat terlebih dahulu, gunakan platform beli-belah yang dapat memindahkan wang kepada penjual hanya setelah anda berjaya menerima barang yang ditempah.

Untuk mengelakkan diri daripada ditipu, pengguna boleh melungsuri laman sesawang scamalert.sg atau segera menghubungi talian antipenipuan disediakan iaitu 1800-722-6688.

Sesiapa yang mempunyai maklumat tentang kegiatan penipuan sedemikian boleh menghubungi talian hotline polis Singapura di 1800-588-000 atau menerusi www.police.gov.sg/iwitness.


0 comments:

share2